کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

هدف ما

01:58 - 19 اردیبهشت 1396

کریم پرویزی

ما که تصور نمی‌کردیم روزی صاحب چاپخانه و انتشارات شویم، حال با یاری پروردگار اولین شماره روزنامه کوردستان را منتشر کردەایم، این روزنامه که از سوی حزب دمکرات کردستان منتشر می‌شود قصد آن دارد، بنایی فولادین از اتحاد و برادری ایجاد کند که بنیادش را علم و هنر و سلامت تشکیل می‌دهد تا بتواند در مقابل سیلاب دو دستگی و تفرقه و هر رفتاری که به ضرر استقلال باشد، مقاومت و ایستادگی کند. امیدواریم این بنا که مستمرا آنرا مستحکم‌تر می‌کنیم از چنان استحکامی برخوردار شود که هیچ نیرویی نتواند علیه آن بایستد. سید محمد حمیدی

نوشته بالا بخشی از سرمقاله اولین شماره روزنامه کوردستان است که در ٢٠ دی ١٣٢٤ برابر با ١١ ژانویه ١٩٤٦ در مهاباد، پایتخت جمهوری کردستان منتشر شده است.

این بنا که حزب دمکرات آنرا پایەریزی کرد، ٧٠ سال است که بر روی پاهای خود ایستاده و نه تنها احتمال فروریختن آن وجود ندارد بلکه با سپری شدن روز، ماه و سال محکم‌تر و مستحکم‌تر از گذشته به قلعه مقاومت و روشنفکری و چشم بیدار و تیزبین جامعه کردستان بدل شده است.

٧١ سال از انتشار اولین شماره کوردستان و ٧١ سال از تاسیس و اعلام موجودیت جمهوری کردستان گذشته است که با احتساب شماره اخیر روزنامه، تا کنون ٧٠٠مین شماره آن منتشر شده است. در واقع باید آنرا ٧٠٠مین طبقەی بنای ثبت افتخارات و آمال و آلام‌های ملتی مبارز و با اراده همچون کرد دانست.

روزنامه کوردستان همانگونه که در بخشی از سرمقاله سید محمد حمید آمده است، به قلعەی فولادینی بدل شده تا ملتی آرزوهای استقلال خود را در آن نظارەگر باشد. برای آنکه این ملت بتواند خود را با عصرش همراه کند و بتواند از پیشرفت‌های روز، بهرە گیرد و بنایی از اتحاد بر پایه علم و هنر و سلامت اجتماعی بنیاد نهد.

هدف روزنامه کوردستان آن بوده که زبان فصیح ملتی باشد که قصد نابودی زبانش را دارند. بر آن بوده که پیشرفت علم روز و دستاوردهای ملل دیگر را با زبان کردی نوشته و ملت کرد را از آن آگاه سازد. بر آن بوده که هم حرمت هنر ر ا نگه دارد و هم هنر کردستان را تعالی بخشد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده است. قصد آن داشته که ترویج دهنده اخلاقی سالم و متمدنانه باشد که جامعه کردستان را از آسیب‌های اجتماعی دور سازد و به استقلال ملی و اجتماعی نزدیک سازد.

آنچکه ذکر شد اهداف روزنامه کوردستان از ابتدا تا ٧٠٠مین شماره آن بوده و در واقع هفتصدمین طبقه از این قلعه فولادین بوده که می‌توانیم از آن همچون پرنسیپ‌های ارزشمند اخلاق و اهداف مطبوعات کردی یاد کنیم.

برای ساخت هرکدام از این هفتصد طبقه در طول این ٧١ سال، از اندیشەی مترقی‌ هزاران نویسنده و روشنفکر و کادر و پرسنل فنی و مبارزینی که وظیفه رساندن روزنامه کوردستان به دست عاشقان و علاقمندان را داشتەاند، بهرەها برده شده است. آنان رنج‌ها و زحمت‌های فروانی کشیدەاند و حتی در این راه جان خود را از دست دادەاند. کم نیستند آنانی که تنها به جرم داشتند صفحەای از روزنامه کوردستان بازداشت شدە و مورد شکنجه قرار گرفتەاند و حتا در زیر شکنجه، به دست جلادان پهلوی و رژیم ولایت فقیه به شهادت رسیدەاند.

به نمایندگی از هیئت تحریریه و متصدیان روزنامه کوردستان، قدردان آن همه زحمت و رنج و مبارزه تمام کسانی هستیم که طی این ٧١ سال و ٧٠٠ شماره، از این بنای فولادین محافظت کردەاند و آنرا روز به روز مستحکم‌تر و بزرگتر کردەاند. یاد تمام فعالین روزنامه کوردستان از آغاز به کار آن تا به امروز را گرامی‌ می‌داریم. امروز نیز علاوه بر پیشمەرگەهای درون سنگر روزنامه کوردستان، ده‌ها نفر از اقصی نقاط جهان یاری دهند دفاع و وسعت بخشیدن به این قلعه هستند. دستان مهربانشان را می‌فشاریم و انتشار ٧٠٠مین شماره روزنامه را به همه تبریک می‌گوئیم.