کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سوءتغذیه ٩درصدی کودکان زاگرس، سوغات سیاست‌های مرکزگرایان ایران

16:53 - 4 خرداد 1396

کوردستان میدیا: وضعیت بغرنج و آشفته اقتصادی-اجتماعی در استان‌های زاگرس و کوردستان که به بهای شکوفایی اقتصادی در استان‌های مرکزی ایران شکل گرفته موجب گسترش بی‌سابقه سوءتغذیه کودکان در این مناطق گریده است.

بنابر اخبار منتشر شده، سوءتغذیه در استان‌های هفتگانه زاگرس از چنان شدتی و وسعتی برخوردار است که متولیان حکومتی در این مناطق را ناچار به توزیع سبدهای خوراکی در میان کودکان و خانوادەهای آسیب دیده کرده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، ٤هزار کودک آسیب دیده از سوءتغذیه در لرستان برای تامین کمبود ریزمغذی‌های مشمول توزیع سبد غذایی می‌شوند. بنابر آخرین پژوهش انجام شده، ٩ درصد کوکان استان لرستان دچار سوءتغذیه حاد می‌باشند که البته محققین باور به ١٥ الی ٢٠ درصد سوءتغذیه در استان‌های هفتگانه زاگرس‌اند اما آنچکه بصورت رسمی اعلام شده است از سوءتغذیه ٩ درصدی در این استان‌ها خبر می‌دهد، آماری که با واقعیت‌ها تناقض کامل دارند.

سیاست‌های فاشیستی حکومت‌های ایران در راستای فربەتر کردن استان‌های مرکزی و فارس زبان ایران از طریق کشیدن شیرەی وجودی و منابع زیرزمینی و روزمینی زاگروس طی صد سال اخیر این منطقه حاصلخیز و ثروتمند را به چنان وضعیت معیشتی مبتلا کرده که کودکانش دچار سوءتغذیه شدید شدەاند، امری که رشد و تعالی نسل‌های آینده این مردمان را با خطر جدی روبرو کرده.

سوء تغذیه، اصطلاحی است که برای بیان حالت کسی که رژیم غذایی نامتعادلی داشته، به کار می رود. کسی که سوء تغذیه دارد، ممکن است غذای خیلی کم یا خیلی زیادی مصرف کند اما در رژیم غذایی او، یک یا چند ماده مغذی وجود نداشته است. سوء تغذیه هنگامی رخ می دهد که بدن ریز مغذی کافی که برای رشد و سالم بودن نیاز دارد را دریافت ننماید.

سوء تغذیه و فقر غذایی باعث بروز بیماریهای گوناگون ، عدم رشد جسمی و روانی کودک ، وقفه در سیر تکاملی بخصوص مغز، پیدایش اختلالات گوارشی و کبدی ، قلبی- عروقی ، دستگاه عصبی و ... می‌گردد.