کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

قطع رابطه با ایران شرط اصلی کشورهای عربی برای لغو تحریم‌ها علیه قطر

20:13 - 2 تیر 1396

کوردستان میدیا: چهار کشور عربی در بیانیەای ١٣ مادەای شرایط خود را برای پایان دادن به تحریم‌های اعمال شده علیه قطر را اعلام کردند.

خبرگزار آشویتدپرس طی گزارشی اعلام کرد، نماینده کویت که میانجیگری برای حل اختلاف بین چند کشور عربی منطقه و قطر را برعهده گرفته، شرایط این کشورها برای از سرگیری روابط و پایان دادن به تحریم اقتصادی قطر را به اطلاع مقامات این امیرنشین رسانده است.

بنابر این گزارش به کشور قطر ١٠ روز فرصت داده شده است که شروط مذکور را عملی کند، در غیر اینصورت این شروط دیگر بعد از سپری شدن مدت زمان مشخص شده دیگر اعتباری ندارند.

بنابر شروط تعین شده شرط اصلی برای عادی سازی روابط با قطر، قطع رابطه با رژیم اسلامی ایران و عدم حمایت از سیاست‌های مداخلەجویانه این رژیم در کشورهای منطقه می‌باشد.

کشورهای خلیج به همراهی مصر بیش از دو هفته پیش با متهم کردن دولت قطر به حمایت از ترویسم روابط سیاسی خود را با آن کشور قطع کردند. این کشورها همچنین قطر را هدف تحریم اقتصادی قرار دادند.

کشورهای مذکور همچنین از قطر خواستند روابط خود با سازمان های تروریستی را کاملاقطع کند. براساس گزارشات منتشر شده، در پیام کشورهای عرب مشخصا از گروه‌های اخوان المسلمین، دولت اسلامی (داعش)، شبکه القاعده، حزب‌الله لبنان، جبهه فتح الشام، به عنوان سازمان‌های تروریستی مورد نظر نام برده شده است.

این چهار کشور عربی دلایل خود برای تحریم و قطع رابطه با قطر را، تامین مالی تروریسم، ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و روابط نزدیک با حکومت جمهوری اسلامی و حمایت از سیاست‌های آن کشور در بی‌ثبات سازی منطقه اعلام کردەاند.