کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مایک پومپئو: ایران بزرگترین حامی تروریسم در دنیاست

17:56 - 5 تیر 1396

کوردستان میدیا: مایک پومپئو رییس سی آی ای در مصاحبه‌ای با شبکه MSNBC نیوز به این موضوع اشاره کرد که نفوذ ایران نسبت به شش و یا هفت سال گذشته گسترش یافته است و این نفوذ را بر روی دولت عراق، شورشیان یمن، حزب الله و به طور کلی در خاورمیانه فاجعه‌بار خواند.

پومپئو در پاسخ به مجری MSNBC که داعش خطر بزرگتری است یا ایران؟ پاسخ داد: ایران یک کشور قوی دارای ثروت و منابع و دولت سازمان یافته و ساختاری تثبیت شده است و کنترل کامل هم در دست خودشان است. به همین دلیل ایران تهدید درازمدت تری برای آمریکاست.

در این گفتگو از رییس سیا سوال شد آیا افراط‌ گرایی شیعه که مرکز فرماند‌هی‌اش تهران است و در جاهای دیگر شعبه دارد به تعهداتش با اوباما(برجام) عمل کرده است؟

پومپئو در پاسخ گفت: قضاوت در این باره را به دیگران واگذار می‌کنم.آنچه می‌توانم با قاطعیت کامل بگویم این است که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین دولت حامی تروریست در دنیا است.

این اولین باری نیست که مراکز امنیتی آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به نفود ایران و حمایتش از تروریست در منطقه و جهان صحبت می کنند و هشدار می‌دهند.

مدتی قبل نیز وزیر دفاع آمریکا برای چندمین بار ایران را عامل اصلی بی‌ثباتی و آشوب و خونریزی در منطقه دانست؛ ژنرال جیمز متیس روز چهارشنبه ۳۰ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در هرجای منطقه که شاهد بی‌ثباتی هستیم، دست ایران در آن دخیل است.

او با پرداختن به سیاست‌ها خرابکارانه و ضدبشری حکومت ایران گفت: ما باید تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات کردن کشورهای دیگر و اقدامات آن برای تشکیل گروه‌های دیگر شبه‌نظامی با الگوبرداری از حزب‌الله لبنان را خنثی کنیم.

قابل ذکر است که وزارت خزانەداری آمریکا در سال ٢٠٠٧ نیروی قدس سپاه پاسداران را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

وزارت خارجەی آمریکا طی آخرین گزارش سالانەی خود در ٢٠١٦ ایران را به عنوان اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان معرفی کرده است.