کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

هجوم ارتش ترکیه به ی.پ.گ و تاکید دوباره آمریکا بر حمایت تسلیحاتی از کردها

23:09 - 7 تیر 1396

کوردستان میدیا: ارتش ترکیه اعلام کرد که از سویی، نیروهای ی.پ.گ در کردستان سوریه را توپباران و از سوی دیگر مواضع نیروهای پ.ک.ک را بوسیلە ەهای خود بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش ترکیه طی بیانیەای در روزچهارشنبه ٧ تیر ١٣٩٦ شمسی اعلام کرده است که مواضع نیروهای ی.پ.گ و پ.ک.ک را در کردستان سوریه و کردستان عراق بمباران کرده است.

ارتش ترکیه در بیانیه مذکور مدعی شده است هنگامی نیروهای نظامی کرد را مورد هدف قرار داده است که یگان‌های مدافع خلق بر روی شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه در نزدیکی شهر اعزاز در استان حلب آتش‌ گشودند.

ترکیه بشدت هراس دارد که تحولات منطقه منجر به ایجاد دومین منطقه فدرال کردستان این بار در سوریه شود به همین خاطر هم در ماه اوت سال ۲۰۱۶ عملیات «سپر فرات» در خاک سوریه با هدف عقب راندن یگان‌های مدافع خلق از مرزهای خود را انجام داد. این عملیات تا ماه مارس امسال به مدت هفت ماه ادامه داشت.

همچنین بنابر گزارشی از خبرگزاری رویترز جنگنده‌های ترکیه مواضع نیروهای پ‌.ک.ک. در کردستان عراق را بمباران کرده‌اند.

قابل ذکر است که جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در کنفرانسی خبری در روز ٣شنبه ٦ تیر ١٣٩٦ شمسی اعلام کرد: ما با تجهیز کردها برای انجام نبردها ادامه می‌دهیم. اگر آن‌ها نبرد دیگری در پیش داشته باشند و لازم باشد این کار را خواهیم کرد.

ترکیه از اقدام آمریکا در مسلح کردن یگان‌های مدافع خلق بشدت معترض است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه گفته بود، کشورهایی که می‌گویند پس از آزادسازی رقه سلاح‌ها را از یگان‌های مدافع خلق پس می‌گیرند، تلاش می‌کنند ترکیه را فریب دهند.

جیمز متیس، در سخنان روز سه‌شنبه خود، تاکید کرده سلاح‌های ارسالی برای مبارزین کرد، برای جنگ‌های شهری و به‌طور مشخص در نبردها برای آزادسازی رقه است.

او افزود: وقتی آن‌ها نیازی به چیزی نداشته باشند، ما آن را با چیزی که به آن نیاز دارند، جایگزین خواهیم کرد.

یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)، متشکل از مبارزین کرد، هسته اصلی گروه نیروهای دمکراتیک سوریه است که ائتلاف به رهبری آمریکا از آن حمایت می‌کند.