کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دبیرکل سازمان ملل متحد برای آزادی \"باقر نمازی\" نامەای به روحانی نوشت

00:09 - 8 تیر 1396

کوردستان میدیا: وضعیت آشفته حقوق بشر و نقض مکرر و عیان آن و گسترش دامنەی پرونده سازی توسط نهادها و سازمان‌های اطلاعاتی-امنیتی ایران علیه افراد، واکنش‌های گستردەی نهادهای بین‌المللی و چهرەهای شاخص جهانی را در پی داشته است.

بنابر گزارش نشریه فارین پالیسی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق‌بشر و با تمرکز بر وضعیت باقر نمازی، نامه‌ای کاملا محرمانه به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران فرستاده است.

باقر نمازی در اسفندماه ۱۳۹۴ در ایران بازداشت شد. او که ۸۱ سال سن دارد، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، می‌باشد.

قابل ذکر است چهار ماه پیشتر نیز در مهر ماه ١٣٩٤، سیامک نمازی فرزند باقر نمازی در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

سیامک نمازی، ٤٦ ساله که مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت بود همراه پدر طی محاکماتی در دادگاه‌های انقلاب، به اتهام تماس با دولت آمریکا و جاسوسی برای این کشور ، هر کدام به ١٠ سال زندان محکوم شدەاند.

در چند ماه گذشته شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز از دولت ترامپ خواسته‌اند که دست اقداماتی مشخص برای آزادی بی قید و شرط زندانیان ایرانی-آمریکایی در در ایران بزند، همچنین نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از رژیم ایران خواست که این دو شهروند آمریکایی را آزاد کنند.

بابک نمازی فرزند باقر نمازی در گفتگو با فارین پالیسی نگرانی خود را از وضعیت تندرستی پدرش که از بیماری قلبی رنج می‌برد و ترس از این که پدرش در زندان ایران بمیرد، ابراز نمود.