کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

چهارمحال و بختیاری و کرماشان در صدر جدول بیکاری ایران قرار گرفتند

17:40 - 17 تیر 1396

کوردستان میدیا: مرکز ملی آمار ایران طی جدیدترین گزارش خود، نرخ بیکاری در کل ایران و نیز وضعیت اشتغال در استان‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد.

بنابر گزارش سایت درگاه ملی آمار، نرخ بیکاری در فصل نخست امسال به ٦\\١٢ درصد رسیده است. این در حالی‌ست که وضعیت اشتغال و بیکاری در استان‌های کوردستان و زاگرس در وضعیت بحرانی قرار دارد.

بنابر این گزارش که وضعیت اشتغال و بیکاری را در سه ماهه نخست امسال مورد بررسی قرار می‌دهد، استان‌های کرماشان و چهارمحال و بختیاری با بیشترین آمار بیکاری – هر کدام به ترتیب ٢\\٢٠ و ٣\\٢٠- در صدر جدول بیکاری استان‌های ایران قرار می‌گیرند.

این در حالی‌ست که تحلیلگران اقتصادی نرخ‌های اعلام شده از سوی نهادهای حکومتی، به ویژه مرکز آمار ایران را بسیار دور از واقعیت می‌دانند، اما با تمام این احوال نیز آمارهای این نهادها از وخامت اوضاع اقتصادی و معیشت مردم خبر می‌دهند.

گزارش مذکور نشان می‌دهد که در ۳ ماهه نخست امسال ۱۶۳ هزار و ۵۷۵ نفر به جمعیت بیکار ایران افزوده شده و جمعیت بیکار به ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر در بهار ۹۶ افرایش یافته است.

بنابر تعریف مرکز آمار ایران، به کسی شاغل گفته می‌شود که حداقل یک ساعت در هفته کار کرده باشد، تعریفی که اقتصاددانان طی سال‌های اخیر همیشه با آن مشکل داشتە و آنرا غیر علمی خواندەاند و عامل اصلی در پائین نشان دادن نرخ بیکاری در ایران معرفی کردەاند.

در این میان اما با نگاهی تحلیگرانه به وضعیت استان‌های کوردستان و زاگرس و مقایسه این استان‌های با مرکز و استان‌های فارس زبان ایران متوجه می‌شویم که استان‌های هفتگانه زاگرس طی چند دهەی اخیرهمیشه جزء ١٠ استان اول در بیکاری، توسعه نیافتگی و عدم تخصیص بودجه کافی بودەاند.

به عنوان مثال نرخ بیکاری در استان‌های تهران و کرمان در پائیز ٩٤ به ترتیب ٧ و ٦ درصد بوده در حالی که در همان مقطع زمانی نرخ بیکاری کرماشان و چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد و لورستان به ترتیب: ١٩، ١٧، ١٧ و ١٥ درصد بوده است. همچنین بر اساس آمارهای حکومتی استان‌های لورستان و ایلام در سال ١٣٩٠ شمسی با داشتن نرخ بیکاری ٢٠ درصدی در صدر جدول بیکاری قرار داشتند. در سال ٩٢ نیز استان‌های سنندج، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان برای چندمین رکورد بیکاری در ایران را شکسته و در صدر جدول بیکاری نشستند.

این در حالی‌ست که استان‌های مرکزی و فارس زبان ایران طی چندین دهەی اخیر بیشترین توسعەی اقتصادی، کمترین نرخ بیکاری و بیشترین بودجه را به خود اختصاص دادەاند. به عنوان مثال استان‌های یزد، مشهد، اصفهان، سمنان ، تهران و کرمان مستمرا در صدر جدول استان‌هایی با کمترین آمار بیکاری و بیشترین توسعه یافتگی قرار داشتەاند.