کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دمکرات‌های آمریکا در تلاش برای قطعیت بخشیدن به تحریم‌ها بیشتر علیه رژیم ایران هستند

17:32 - 22 تیر 1396

کوردستان میدیا: بعد از آنکه در سنای آمریکا به مصوبەی تدوین تحریم‌های جدید علیه رژیم تروریستی ایران متممی در راستای تحریم روسیه نیز افزود شد و با اکثریت آرا مورد تصویب قرار گرفت، مصوبەی مذکور در مجلس نمایندگان آمریکا با مانع روبرو گردید.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز دولت ترامپ که مخالف تیره شدن روابط خود با روسیه است از متمم اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه انتقاد کرده و آنرا مانعی در فعالیت‌های دیپلماتیک دولت دانستەاند.

مصوبەی اعمال تحریم علیه ایران-روسیه در خرداد ماه سال جاری با ٩٨ رای موافق و تنها دو رای مخالف در سنای آمریکا به تصویب رسید. این مصوبه برای لازم‌الاجرا شدن نیازمند تصویب در مجلس نمایندگان آمریکا و نیز امضای رئیس‌جمهور است و حال که این مصوبه در مجلس نمایندگان مطرح شده با ایراد قانونی نمایندگان جمهوری‌خواه نیز روبرو شده است.

رهبران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان می‌گویند مصوبه سنا دارای ایراد قانونی است؛ چراکه به گفته آنها هر قانونی که به درآمد و تجارت و بازرگانی مربوط است طبق قانون اساسی آمریکا باید نخست در مجلس نمایندگان به تصویب برسد و سپس برای تایید به مجلس سنا برود
اما دمکرات‌ها این عمل جمهوری‌خواهان را تنها حربەای در مقابل تحریم‌های روسیه می‌دانند و معتقدند که پیشتر مصوبەهایی که بر همین منوال به مجلس نمایندگان ارسال شده بود، بدون هیچ واکنشی از سوی جمهوری‌خواهان به رای‌گیری گذاشته شده و به تصویب رسیده است.

در این میان دمکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا بیکار ننشسته و در تلاش برای ارائەی طرحی جدید در همین ارتباط هستند.

بنابر گزارش جدیدی از خبرگزاری رویترز، دمکرات‌ها برای آن‌که جلوی مانع در مجلس نمایندگان را بگیرند، نسخه تازه‌ای را ارائه می‌کنند. با این وجود، طرح مذکور هیچ فرقی با طرح اولیه سنا ندارد، فقط این بار، تصمیم‌گیری اولیه به مجلس نمایندگان سپرده می‌شود.

مصوبەی اعمال تحریم علیه ایران-روسیه بیشتر بر تحریم رژیم ایران و راه‌های محدود کردن فعالیت‌های تروریستی این رژیم متمرکز است.

تحریم‌ها علیه ایران عمدتا بر محور برنامه موشکی، حمایت از گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا، انتقال سلاح و نقض حقوق بشر، در نظر گرفته شده است.

همچنین در این قانون محدودیت مالی و غیر مالی‌ برای سپاه پاسداران و ممنوعیت فروش اسلحه در نظر گرفته شده است، تحریم‌های مرتبط با موارد حقوق بشری نیز جزء این قانون است.