کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تخریب سرپناه یک خانواده‌ی اهوازی پس از ضرب وشتم و بازداشت ساکنان خانه

23:59 - 24 تیر 1396

کوردستان میدیا: نبود سرپناه (مسکن) یک از اصلی ترین معضلات خانواده‌های ایرانی‌ست که باعث افزایش حاشیه‌نشینی و ساخت و سازهای غیر قانونی در ایران شده است.

بنابر گزارش فعالان حقوق بشری در اهواز، نیروی انتظامی و ماموران شهرداری منطقه ٦ اهواز روز سه‌شنبه ٢٠تیر ١٣٩٦ با هجوم به منزل شخصی یک خانوادەی اهوازی اقدام به تخریب کامل منزل مسکونی این خانواده کردند.

بر اساس این گزارش نیروهای انتظامی جمهوری اسلی ایران علاوه بر تخریب کامل خانەی مذکور به ضرب و شتم اعضای این خانواده نیز پرداختند و آنها را بازداشت کردند.

اعضای این خانواده به نامهای زهرا سواری، محمد سواری و علی سواری از ساکنان کوی سادات شهر اهواز که در مقابل یورش شهرداری مقاومت می‌کنند تا مانع از تخریب منزلشان شوند، از سوی نیروی انتظامی رژیم مورد هجوم قرار گرفته و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

شاهدان عینی گزارش می‌دهند که زهرا سواری و فرزندش محمد سواری از ناحیه سر و صورت مجروح می‌شوند و ٢ روز بعد توسط نیروی انتظامی رژیم بازداشت می‌شوند.

نیروی انتظامی رژیم دلیل این ویران کردن خانه را نداشتن اسناد رسمی مالکیت زمین اعلام کرده است.

افزایش قیمت مسکن باعث عدم توانایی مردم در خرید مسکن و همچنین افزایش تصاعدی کرایه مسکن در ایران شده است. افزایش کرایه خانه چنان است که بسیاری از مردم توان پرداخت آنرا نداشته و ناچارا به زاغه نشینی و حاشیەنشینی روی‌ می‌آورند که این امر خود بر نابهنجاری‌های اجتماعی افزوده است.

حق مسکن از ابتدایی ترین حقوق شهروندان هر کشوری است که متاسفانه رژیم ایران با سیاست‌ها و برنامه‌های ضدبشری‌اش نه تنها گامی در راستای حل این مشکل برنمی‌دارد بلکه با سیاست فقرزایی و وابسته کردن مردم به سیستم و حکومت برای امرار معاش، به رشد این معضل کمک می‌کند.