کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

پولشویی یک میلیارد دلاری رژیم اسلامی ایران آشکار شد

22:40 - 25 تیر 1396

کوردستان میدیا: از زمان برقراری تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم ایران، این رژیم همواره از طریق عوامل خود و با همکاری شرکت‌ها و مقامات کشورهای ثالث همواره در پی پولشویی و دور زدن تحریم‌ها بوده است.

پلیس فدرال آمریکا،با مدارکی که از تحقیقاتش در سال ٢٠١١ از دارایی های غیر قانونی فردی به نام میشل زانگ منتشر کرده است، حکومت ایران را در یک توطئه فراملی تحریم گریزی و پولشویی یک میلیارد دلاری متهم خواند.

بنابر مدارک منتشره از سوی اف.بی.ای تجار ایرانی در خاورمیانه و آسیای مرکزی، مقام‌های ارشد بانک دولتی کره جنوبی، یک سرمایه دار ایرانی-آمریکایی فعال در خطوط هوایی مرتبط با فعالیت‌های پنهانی برای آمریکا و سی.آی.ای، یک صادر کننده ماهی سالمون، رستوران داری به نام کنت کون زانگ، یک آمریکایی کره‌ای تبار ساکن ایالت آلاسکا و پدر میشل زانگ، از چهره‌های هستند که در چرخه این ماجرا حضور داشته‌اند.

بر اساس این مدارک ایران برخلاف قوانین بین‌المللی همواره در سطح جهان حتی در ایالات متحده که بخش اعظمی از تحریم‌ها از سوی این کشور اتخاذ شده، با همکاری مقامات بانکی و نفوذ افرادش بارها اقدام به دور زدن تحریم و پولشویی کرده است. این در حالی است که بسیاری از نهادهای بین‌المللی بارها نسبت به این اقدامات رژیم ایران هشدار داده‌اند.

چندی پیش یک موسسه بین‌المللی با اعلام آماری از پولشویی در دنیا، از میان ١٤٤ کشور که اقدام به پولشویی می‌کنند، ایران را جزء ٣٢ کشوری که در محدوده قرمز هستند قرار داد و این بدان معناست که ایران دارای بالاترین ریسک پولشویی در جهان است.

قابل ذکر است که سازمان ناظر بین‌المللی بر پولشویی (FATF) درباره معامله‌های رژیم ایران با کره شمالی گزارشات متعددی منتشر کرده و بارها به جامعه جهانی هشدار داده است.