کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

واشنگتن اتهام جاسوسی به شهروندان خود در ایران را ساختگی خواند

16:59 - 26 تیر 1396

کوردستان میدیا: پس از اعلام خبر محکومیت یک تبعه آمریکایی به اتهام جاسوسی، واشنگتن خواستار آزادی فوری شهروندان دربند خود در ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعد از آنکه محسن اژەای -سخنگوی دستگاه قضایی ایران- روز یکشنبه ٢٥ تیرماه از صدور حکم ١٠ سال زندان برای تبعەی آمریکایی خبر داد به انتشار واکنش تند واشنگتن نسبت به این حکم پرداخت.

وزارت امور خارجەی آمریکا طی خبری اتهام جاسوسی به - زی یو وانگ پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا- را ساختگی دانست و اعزام هرگونه فرد نفوذی به ایران را تکذیب کرد.

فرد نفوذی اصطلاحی‌ست که اژەای در هنگام اعلام خبر محکومیت شهروند آمریکایی برای تعریف اتهام این فرد به کار برده بود و گفته بود: محرز و مشخص شده که این فرد برای نفوذ به داخل ایران آمده است.

با اینکه فرد مذکور تابعیت ایرانی ندارد اما دستگیری دو تابعیتی‌ها در ایران سابقەای طولانی دارد. رژیم تروریستی ایران نسبت به شهروندان دو تابعیتی حساسیت بالایی دارد به گونەای که پیشتر حسین نقوی -سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رژیم- طی سخنانی اعلام کرده بود که: افراد دو تابعیتی مورد توجه سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در پروژه نفوذ هستند.

هما هودفر، امید کوکبی، غلامرضا (رابین) شاهینی، سیامک نمازی و محمدباقر نمازی از جمله افرادی هستند که در سال‌های اخیر به اتهام جاسوسی به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده بودند و دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی هستند.