کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

پتروشیمی ایلام از تولید باز ماند

15:35 - 28 تیر 1396

کوردستان میدیا: با توجه به منابع و پتانسیل‌های صنعتی، کمترین سرمایه گذاری و ضعیف ترین زیرساخت صنعتی در استان‌های کوردستان وجود دارد و از سوی دیگر آن بخش از صنایع نیز که در چرخه صنعت این مناطق وجود دارند با بی توجهی و عامدانه در حال متوقف شدن هستند.

بنابر گفته‌های مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با خبرگزاری‌های دولتی، چرخه تولید پتروشیمی ایلام به علت عدم تامین خوراک از ساعت ١١ روز یکشنبه ٢٥ تیر ماه ١٣٩٦ متوقف شده است.

فرهاد دانشی، مدیرعامل پتروشیمی ایلام طی نشستی خبری با خبرگزاری حکومتی مهر، عدم تامین اتیلن از سوی مسئولین مربوطه، کمبود اتان در منطقه عسلویه و وعدم هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق را از عوامل اصلی متوقف شدن تولید این شرکت اعلام کرد.

او در ادامه افزود: در هنگام اشتغال به تولید نیز پتروشیمی ایلام با ظرفیت ٣٠٠ تن پلی اتیلن سنگین در سال، به دلیل عدم تامین خوراک تنها با نیمی از ظرفیت خود به فعالیت ادامه می‌داد و تولیدات این مرکز که ٨٠درصد آن صادر شده و ٢٠ درصد نیز در بازار داخلی کشور مورد مصرف قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که طبق اعلام مرکز آمار ایران در فاصله سالهای ١٣٨٦ تا ١٣٩٢ نزدیک به ٣٠٠٠ واحد صنعتی در کل ایران از چرخه تولید خارج شده‌اند و از سال ١٣٩٢ تا سال جاری نیمی از کارخانه‌ها تعطیل یا به صورت نیمه تعطیل و با حداقل ظرفیت تولید به حیات خود ادامه می‌دهند، همچنین طبق اعلام بانک مرکزی نیز ٤١ درصد صنایع در سالهای ١٣٩٢ تا ١٣٩٥ تعطیل شده‌اند.

قابل ذکر است که به دلیل دید امنیتی رژیم تروریستی ایران به استان‌های کوردستان و عدم سرمایەگذاری در این مناطق، وضعیت این استان‌ها بسیار وخیم‌تر از سایر مناطق ایران است و روند تعطیلی در این مناطق بیش از ٦٠ درصد است .