کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیش از ٢٣٠٠ کودک در زندان‌های ایران زندگی می‌کنند

22:14 - 1 مرداد 1396

کوردستان میدیا: بنا بر گفته‌های یکی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با افزایش آمار زنان مجرم، بیش از ٢٣٠٠ کودک محکوم به زندگی با مادر خود در زندان‌ها هستند.

محمد جواد فتحی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رژیم، روز شنبه ٣١ تیر، در گفتگو با خبرگزاری دولتی خانه ملت اظهار کرد: آمار ٢٣٠٠ کودکی که به دلیل زندانی بودن والدین خود در زندان به سر می‌برند بسیار عجیب و قابل تامل است.

او افزود: آمار شفافی از تعداد مادران زندانی ارائه نشده است و مخفی کردن این آمارها مشکلی را حل نخواهد کرد.

طبق آئینهنامه سازمان زندان‌ها، کودکان می‌توانند تا سن سه سالگی با مادرشان در زندان زندگی کنند اما بر اساس گزارش انجمن دفاع از حقوق زندانیان گاهی کودکان تا شش سالگی هم در زندان زندگی می‌کنند و در وضعیتی نامطلوب به سر می‌برند.

کودکان پس از سه سالگی به شیرخوارگاه‌ها و مراکز بهزیستی منتقل می‌شوند و به شکل قرنطینه‌ای از آنها نگهداری می‌شود که دچار لطمات زیادی از بعد شخصیتی و رشدی می‌شوند و به عقیده حقوقدانان و مدافعان حقوق کودک حضور کودکان در کنار مادرشان در محیط ناسالم زندان‌های رژیم موجب می‌شود زمینه برای تبدیل این کودکان به مجرمان آینده فراهم شود.

آمار دقیقی از زنان زندانی در ایران وجود ندارد اما بر طبق آمار منتشره در سال ١٣٩٢ سه درصد از زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند، در سال ٩٢، هفت هزار و ٣٧٧ زن در ایران زندانی بوده‌اند.

در زندان‌های رژیم، کودکان بی‌گناهی هستند که در کنار مادری مجرم به زندگی خود ادمه می‌دهند و آینده‌ای مبهم و تاریک پیش رو دارند. رژیم جمهوری اسلامی با بی توجهی کامل به این موضوع و عدم چاره اندیشی برای این معضل موجب می‌شوند که این کودکان در سیکلی ناخواسته افتاده و همانند مادرشان در آینده‌ای نه چندان دور وارد دنیای بزه شوند.