کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

\"کاکاوند\" و \"ایتیوند\" در صدر لیست محروم‌ترین بخش‌های ایران جایی گرفتند

23:51 - 1 مرداد 1396

کوردستان میدیا: طی گزارشی که به مشخص کردن ٣٠ نقطه محروم ایران پرداخته است، بخش کاکاوند و گیتی‌وندبا توجه به تمام داشته‌های خود در ردیف محروم‌ترین مناطق ایران قرار گرفت.

بنابر گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، علی رستمیان -عضو کمیسیون اجتماعی مجلس- طی سخنانی از مشخص شدن ٣٠ شهرستان محروم خبر داد و گفت: شهر نورآباد و بخش‌‌های کاکاوند و گیتی‌وند محروم‌ترین مناطق ایران شناخته شده‌اند.

قرار گرفتن دو بخش، کاکاوند و گیتی‌وند از توابع شهرستان دلفان، در صدر جدول محروم‌ترین نقاط ایران گویای تبعیض حاکم بر کوردها از سوی رژیم فاشیستی-مذهبی ایران می‌باشد.

بنابر همین گزارش نبود آب آشامیدنی سالم، نبود امکانات و مراکز بهداشتی، شوسه‌ای بودن بیش از ٧٠ درصد جاده‌های این مناطق، وجود مدارس کپری متعدد در این مناطق و محروم بود بیش از ٨٠ درصد این بخش‌ها از گاز طبیعی از جمله شاخص‌ها و معیارهایی بوده که این مناطق را در صدر مناطق محروم ایران و کوردستان قرار داده است.

قابل ذکر است که استان لورستان به تنهایی دارای بیش از ١٧ درصد از آب‌های جاری ایران است اما با تمام این اوصاف اکثر روستاهای این مناطق از سیستم آبرسانی سالم و بهداشتی محروم بوده و آب‌های شیرین این مناطق طی طرح‌های متعدد انتقال آب به استان‌ها و شهرهای مرکز و فارس‌ ایران منتقل می‌شود.

فقر تحمیل شده بر استان‌های زاگرس و غارت منابع طبیعی این سرزمین و انتقال ثروت مذکور به مرکز و استان‌های فارس زبان ایران، طی یکصده‌ی اخیر موجب شده تا این استان‌ها روز به روز توسعه‌یافته‌تر و استان‌های هفتگانه زاگرس هر روز محروم‌تر و توسعه‌نیافته‌تر شوند، به گونه‌ای که همیشه هفت استان -ارومیه، سنندج، کرماشان، ایلام، خرم آباد، چهارمحال و بختیاریو کهگیلویه و بویراحمد- جزء ده استان اول توسعه نیافته ایران محسوب شده‌اند و مناطق کویری و بی‌آبی همچون یزد و اصفهان و مشهد و کرمان در زمره‌ی استان‌های توسعه یافته ایران قرار گرفته‌اند.