کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بعد از \"کوهدشت\" و \"رومشکان\"، ٥ دشت دیگر لورستان در لیست دشت‌های ممنوعه قرار می‌گیرد

22:40 - 4 مرداد 1396

کوردستان میدیا: عدم مدیریت صحیح منابع آبی زاگروس و تعمدی بودن این مساله از سوی رژیم فاشیستی-مذهبی ایران، بنیادهای زندگی زاگرس نشینان را با خطری بالقوه و جدی روبرو ساخته است.

نادر مختاری، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان، طی مصاحبەای با خبرگزاری حکومتی مهر اعلام کرد که: ۵ دشت دیگر لرستان شامل دشت های بروجرد و دورود، ازنا و الیگودرز، خرم آباد و چگنی، الشتر و دشت نورآباد در دستور کار ممنوعه شدن قرار گرفتەاند.

از آنرویی که سیاست‌های فاشیستی حاکمین ایران طی یکصد سال اخیر بر نابودی کامل محیط زیست زاگرس و ریشه کن کردن بنیاد‌های زندگی مردمان زاگرس نشین قرار گرفته است، انتقال منابع آبی زاگروس و کوردستان به استان‌های کویری فارس‌نشین و یا نابودی منابع آبی استان‌های کوردستان از طرق مختلف در دستور کار مجریان مرکزگرای ایران قرار گرفته است.

به گفته مختاری پیشتر، در سال ١٣٩٤ شمسی، دشت‌های کوهدشت و رومشکان به دلیل بحران شدید آبی در این مناطق به عنوان دشت‌های ممنوعه معرفی شدەاند.

این در حالی‌ست که ٧٠ درصد آب‌های شیرین این مناطق جزء آب‌های جاری محسوب می‌شوند و رژیم ایران می‌توانست با مهار این آب‌ها و ایجاد سیستم آب رسانی مدرن به بخش‌های کشاورزی، روستایی و شهری مانع از حفر چا‌های متعدد از سوی مردم برای تامین آب شرب خود شود.

مختاری در ادامه افزود: در دشت¬ هایی که ممنوعه اعلام می شود با توجه به افت سطح آب زیرزمینی در آن¬ها، اجازه حفر چاه جدید داده نمی¬ شود و برداشت ها باید طبق قوانین تعیین شده انجام بگیرد.

قابل ذکر است که ١٧ درصد کل منابع آبی ایران در لورستان قرار دارد که رژیم ایران از سویی با عدم مهار آب‌های جاری و از سوی دیگر با عدم نظارت بر حفر چا‌ه‌ها که به علت نبود سیستم آبرسانی مناسب انجام می‌شود طی دهەهای اخیر موجب هدر رفت گستروده این ماده، نابودی محیط زیست زاگرس و از بین رفتن بنیادهای زندگی مردمان این مناطق شده است.

بنابر آمار ارئه شده از سوی رژیم بیش از ٦٠ درصد روستاهای کوهدشت و رومشکان فاقد آب لوله کشی و بهداشتی هستند امری که حفر چاه از سوی این مردم را توجیه می‌کند.

محسن رنانی، استاد دانشگاه اصفهای، طی مصاحبەای با خبرگزاری حکومتی فارس در رابطه با سیاست‌های فاشیستی ایران نسبت به انتقال یا نابودی منابع آبی زاگرس گفته بود: مردم در مسئله بحران آب متهم نیستند بلکه آنها قربانی سیاست‌های غلط سیاستگذاران و حکمرانی اشتباه نظام در حوزه آب شده‌اند و اکنون حق نداریم آنها را متهم کنیم.