کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران پائین‌ترین رتبەی آزادی اقتصادی را در منطقه دارد

23:50 - 5 مرداد 1396

کوردستان میدیا: رئیس مجلس رژیم اسلامی ایران اعلام کرد که وضعیت اقتصادی ایران آنچنان وخیم است که بر مبنای شاخص‌های اقتصادی در زمرەی کشورهای ضعیف قرار می‌گیریم.

علی لاریجانی، رئیس مجلس رژیم، در نشست هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی از وضعیت اقتصادی ایران انتقاد کرد و اعلام کرد: وضعیت بد اقتصادی کشور زمانی مشخص می‌شود که نگاهی به آمارهای بیندازیم به عنوان مثال ایران در زمینه آزادی اقتصادی از بین ۲۲ کشور منطقه، در رتبه بیست‌و‌دوم و در سطح جهانی از بین ۱۸۱ کشور در رتبه صد و هفتاد و چهارم قرار دارد و یا وضعیت عمومی اقتصادی ایران در منطقه در زمینه رشد ناخالص داخلی از بین ۲۴ کشور، دهم است و در سطح جهانی نیز از بین ۱۹۱ کشور در رتبەی ۸۴م قرار داریم.

لاریجانی گفت: این آمار خلاف سند چشم‌انداز توسعه است که بر اساس آن ایران می‌بایست در رتبه نخست منطقه قرار می‌گرفت اما آنچکه شاهد آن هستیم پسرفت ممتد و مداوم است.

لاریجانی در حالی این سخنان را ابراز می‌کند که محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، چند روز پیش طی سخنانی از توسعەی یازده درصدی اقتصاد ایران سخن گفت.

رئیس مجلس رژیم به سهم ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در میان ۲۴ کشور منطقه اشاره کرد و گفت: از میان ٢٤ کشور منطقه از نظر جذب سرمایەگذاری خارجی در رتبەی ٢٢م قرار می‌گیریم و همچنین از لحاظ حمایت از سرمایەگذاران ایرانی رتبەی ١٩ در منطقه و پلەی ١١٧ از میان ١٣٨ کشور جهان را داریم.

او در ادامه سخنانش به مسالەی بیکاری پرداخت و گفت: ما در این موضوع از بین ۱۰ کشور منطقه در رتبه نهم قرار داریم و در جهان از بین ۱۰۵ کشور رتبه ۹۰ را به خود اختصاص داده‌ایم.