کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بیش از ٤٠ درصد روستاهای استان کرماشان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند

23:35 - 7 مرداد 1396

کوردستان میدیا: در واقع آنچه که موجب ایجاد بحران آب در استان‌های کوردستان شده، نه نبود آب شیرین و یا کمبود آن، بلکه عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای انتقال منابع آبی به روستاها و شهرهای زاگرس است.

بنابر گزارشات منتشر شده آب شرب ٣٠٠ روستای استان کرماشان بوسیله کامیون‌های حمل آب تامین می‌شود و از هرگونه سیستم توزیع آب لولەکشی و بهداشتی محروم می‌باشند.

این در حالی‌ست که بنابر گزارشات حکومتی منابع آبی استان کرماشان -زیرزمینی و جاری- هشت درصد منابع آبی ایران را تشکیل می‌دهد، حجمی از منابع آبی که می‌بایست بنابر برنامەریزی‌های دقیق و تخصیص بودجه در راستای رفع مشکلات مردم مورد بهرەبرداری قرار می‌گرفت.

در همین راستا و به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر، سید قاسم جاسمی، نماینده مجلس رژیم طی سخنانی اعلام کرد که: ٨٠ درصد از ٢٢٠ روستای حومەی شهرستان کرماشان فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی هستند و از سیستم لوله‌کشی آب بی‌بهرەاند.

استان کرماشان که از نظر داشتەهای طبیعی -معادن، منابع نفتی و گازی، کشاورزی و دامداری- و نیز برخورداری از چند نقطه مرزی مهم از استان‌‌ها زر خیز و ثروتمند ایران محسوب می‌شود، دچار فقر شدید، بیکاری، عدم توسعەیافتگی، عدم تخصیص بودجه کافی و عدم وجود زیرساخت‌های رفاهی می‌باشد.

هوشنگ اکبری، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه به خبرگزاری حکومتی ایرنا گفته است: ٢٦٠ روستای کل استان کرماشان از دسترسی به آب لوله کشی محروم‌اند و چهل درصد کل روستاهای استان به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی ندارند.

قابل ذکر است مناطق جلالوەن، هوزمانەوەن و دورود فرامان از جمله بخش‌ها و مناطقی می‌باشند که در وضعیت بحرانی عدم دسترسی به آب سالم و بهداشتی قرار دارند.

مردم کرماشان که به جرم کورد بودن از حقوق اولیه خود محروم‌اند و با داشتن سرچشمەهای مواد خام اولیه و نیز جغرافیای مناسب در زمرەی فقیرترین استان‌های ایران محسوب می‌شوند، همیشه قربانی سیاست‌های استعماری رژیم‌های مختلف ایران بودەاند.

استعمار منابع استان‌های کوردستان و زاگرس و انتقال سرمایەهای هنگفت این مناطق به مرکز ایران و عدم سرمایەگذاری در این استان‌ها بنیادهای زندگی و توسعه را در کوردستان نابود کرده و هر روز بر پیشرفت و فربهی اقتصادی استان‌های فارس زبان و مرکزی ایران می‌افزاید.