کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مراجع تقلید با اصلاح قانون سن ازدواج کودکان مخالفت کردند

22:47 - 17 مرداد 1396

کوردستان میدیا: قانون ازدواج دختران نابالغ و کودکانی که می‌بایست در خانه پدری خود به شکوفا کردن استعدادهای خود مشغول باشند معضلی اجتماعی‌ست که نظام اخلاقی ایران را به چالش کشیده است.

بنابر اخبار منتشره مراجع تقلید ایران در واکنشی تند نسبت به تغیر و اصلاح سن ازدواج کودکان به مخالفت پرداختەاند و آنرا خلاف شرع نبی و اسلام خواندەاند.

فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس طی مصاحبەای با خبرگزاری حکومتی ایلنا اعلام کرد: مراجع تقلید جهان اسلام با تغیر و اصلاح سن ازدواج به شدت مخالفت کردەاند و آنرا خلاف شرع خواندەاند.

مخالفت با اصلاح قوانین مرتبط با سن ازدواج دختران تنها به مراجع تقلید محدود نمی‌شود و دست مسئولین و نمایندگان حکومتی نیز در این مساله عیان است. احمد حمزه، از نمایندگان مجلس رژیم در سخنانی توهین آمیز به این لایحه هجوم برده و آنرا عاملی در کاهش موالید در ایران معرفی کرده است.

نگاه ابزاری و جنسی به زنان در رژیم اسلامی موضوعی جدید و تازه نیست و مقامات رژیم در سخنان توهین‌آمیز خود تنها به خانەداری زنان و توان تولید مثل آن‌ها اشاره کردەاند که هدف از این سخنان جز تحقیر و سرکوب زنان و ممانعت از حضور آنان در جامعه و امور سیاسی چیز دیگری نیست.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، حداقل سن ازدواج دختران ۱۳ سال است، اما تبصره‌هایی نظیر ولایت مطلقه والدین بر کودکان وجود دارد که ازدواج دختران در ۹ سالگی را هم میسر می‌کند.

فاطمه ذوالقدر ، در همی رابطه می‌گوید: دخترانی داریم که به دلیل عدم مخالفت دادگاه و با اجازه پدر در ۹ سالگی با مردان ۴۰، ۵۰ یا حتی ۶۰ ساله ازدواج می‌کنند، بدون اینکه کسی شاکی باشد و یا ممانعتی در این خصوص وجود داشته باشد.

وجود چنین قوانینی در جامعه اسلامی ایران این اجازه را به مردان با سن بالا می‌دهد که با سواستفاده از فقر خانواده‌ها و دادن وعده‌های مالی به سرپرست خانواده، کودکان دختر را به عقد خود درآورند.