کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بعد از گذشت ٣ سال ایلام همچنان از ویرانی‌های سیل و زلزله رهایی نیافته است

22:23 - 22 مرداد 1396

کوردستان میدیا: ایلام، آبدانان و دهلران از جمله شهرهای استان ایلام هستند که از سال ٩٣ تا کنون هر ساله با حوادث مرگبار طبیعی چون زلزله و سیل روبرو بوده و تا به امروز جراحات این وقایع بر پیکرەی این بخش از کوردستان التیام نیافته است.

سیل آبان ١٣٩٤ شمسی، با بارشی برابر با یک سال زراعی اما تنها طی سه روز. بارشی با چنین وسعتی چنان سیلی به راه انداخت که ٤٠ درصد از مکان‌های عمومی شهر ایلام را نابود کرد، آماری برابر با ٢٠هزار واحد مسکونی و تجاری این شهر. خبرگزاری‌های حکومتی در گزارشات متعددی این بارش را بی‌سابقەترین بارندگی تاریخ ایلام تا زمان حاضر خواندەاند، بارشی که علاوه بر میلیاردها تومان ضرر مادی، ده‌ها کشته و زخمی و نیز هزاران آواره و بی‌خانمان بر جای گذاشت.

اما زلزله آبدانان با مرکزیت مورموری در مرداد ١٣٩٣ از دیگر حوادثی بود که از چنان شدتی برخوردار بود که چندین شهر این استان چون دهلران، مورموری، موسیان و آبدانان را لرزاند و صدها زخمی و کشته برجای گذاشت و به گفتەی فرماندار آبدانان میزان خسارات وارده بر شهرهای زلزلەزده ٧٠ تا ٨٠ درصد این مناطق را فرا گرفته است.

اما باید گفت هدف از این گزارش بیان وقوع حوادث طبیعی روی داده و میزان خسارات وارده نیست که اگر این باشد باید سیل‌های ویرانگر سال ٩٥ و بهار امسال را نیز به آن افزود بلکه آنچکه این گزارش در پی آن است نمایان ساختن چهرەی فاشیستی و استعماری مرکزگرایان و حکومت حاکمەی ایران است که چگونه به صورت تعمدی موجبات نابودی زندگی صدها هزار کورد را در استان ایلام مهیا می‌سازد.

ایلام استانی است که به تنهایی ١٤ درصد کل گازهای ایران را در خود جای داده، ثروتی عظیم که در دستان مرکزگرایان مذهبی و به نام حکومت اسلامی و تحت لوای فاشیسم پان ایرانیستی ضبط شده و آنچکه حاصل مردمان ایلام شده بیکاری ٧٠ درصدی جوانان، رتبەی اول خودکشی در ایران و خاورمیانه، نبود آب لولەکشی و بهداشتی در بیش از ٥٠ درصد روستاهای این استان و... . با این همه هنگامی که نگاهی به حوادث طبیعی ویرانگر روی داده و وعدەهای پوشالی مسئولان حکومتی برای آبادانی این مناطق می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که سرزمینمان تا چه حد به دست مرکزگرایان ایرانی استعمار و نابود شده و در حال نابودی روح زندگی در کوردستان هستند.

استان ایلام با جمعیتی بیش از هفتصد هزار نفر، هنگامی که با زلزلەی سال ٩٣ با مرکزیت مورموری روبرو می‌شود از داشتن حتا یک فروند هلیکوپتر امداد محروم است به گونەای که بنا به گفتە مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در روز حادثه که با خبرگزاری حکومتی مهر مصاحبه کرده بود: در حال رایزنی برای اعزام بالگرد از کرمانشاه هستیم.

اما مساله به همین جا ختم نشده است علاوه بر درد و رنج مردم در روزهای وقوع حادثه، وعده و عیدهای مسئولان حکومتی مبنی بر بازسازی مناطق آسیب دیده نیز بعد از گذشت سه سال هنوز جامەی عمل نپوشیده و اکثر مناطق آسیب دیده هنوز به مانند ویرانەای باقی ماندەاند و یا اگر اقدامی برای بازسازی شده است بار اصلی پرداخت هزینەها بر دوش خود مردم بوده و از آن همه ثروت و سامان ایلام چیزی عاید مردمانش نشده است.

خبرگزاری حکومتی مهر طی گزارشی در مورخ ٢٢ مرداد ٩٦ از عدم تحقق وعدەهای مسئولین رژیم در بازسازی مناطق آسیب دیده طی سه سال گذشته خبر می‌دهد و از فشار مادی و مالی وارده بر مردم و عدم همکاری نهادهای مرتبطه خبر می‌دهد.