کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

محقق سازمان ملل خواهان استعفا از مسولیت خود به خاطر عدم پیگیری جنایات جنگی رژیم اسد شد

16:39 - 23 مرداد 1396

کوردستان میدیا: کارلا دل پونته عضو کمیته تحقیقات وابسته به سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای فاش کرد که شواهد و دلایل کافی برای محکوم کردن رژیم بشار اسد به انجام جنایت‌های متعدد جنگی وجود دارد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه بیست و دوم مرداد ١٣٩٦، کمیته تحقیقات وابسته به سازمان ملل متحد از چند سال پیش به جمع‌آوری شواهد و مدارک لازم که بیانگر ارتکاب جنایت جنگی توسط بشار اسد در سوریه است، می‌پردازد.

کارلا دل پونته عضو این کمیته در همین رابطه اعلام کرده است که: بی‌مسئولیتی شورای امنیت و عدم جدیت این نهاد بین‌المللی درباره پیگیری نتایج تحقیقات این کمیته از طریق تشکیل یک دادگاه ویژه برای محاکمه کسانی که به ارتکاب جنایات جنگی در سوریه متهم‌اند، باعث ناامیدی وی از شورای امنیت و دلیل اصلی تصمیم وی برای کناره گیری از عضویت در کمیته تحقیقات سازمان ملل است.

این کمیته با تحیقات میدانی و با استناد به شواهد و دلایل زنده از جمله بمباران‌های شیمیایی و هدف قرار دادن مردم با بمب‌های بشکه‌ای آتش‌زا که در آن کشتار دسته‌جمعی صورت می‌گیرد، جنایت نسل‌کشی ایزدی‌ها در عراق و روش‌های محاصره و گرسنه نگه داشتن مناطق توسط اسد و بمباران کاروان‌های کمک رسانی را ثبت کرده است.

این در حالی است که، اسد در جهت حفظ رژیم خود از هیچ جنایت جنگی سرباز نزده است و قابل ذکر است رژیم تهران نیز با حمایت‌های مالی و فرستادن نیروهای نظامی برای کمک به نیروهای اسد در این جنایت جنگی سهیم می‌باشد. همکاری رژیم ایران و سوریه در نقش آفرینی ترور در منطقه و نقض کنوانسیون‌های حقوق بشر به خوبی آشکار است.