کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

نابودی پتانسیل‌های ورزشی کرماشان، از اهداف اصلی سیاست‌های فاشیستی ایران در کرماشان است

21:56 - 24 مرداد 1396

کوردستان میدیا: کرماشان به عنوان اصلی‌ترین قطب ورزشی کوردستان، همیشه هدف برنامەهای فاشیستی حاکمان تهران در راستای نابودی پتانسیل‌های ورزشی آن و توان قهرمانی ورزشکاران کورد بوده است.

مجتبی جوهری مدیرکل سابق ورزش و جوانان کرماشان طی مصاحبەای با روزنامەی همشهری به تعداد مدال‌های کسب شده توسط ورزشکاران کرماشانی اشاره کرد و با ارائه آمار ١٤٢١ مدال تنها در یک سال گفت: ورزشکاران استان در سال ١٣٩٤ شمسی در مجموع موفق به کسب ١٤٢١مدال رنگارنگ شدند. از مجموع مدال‌های کسب شده ٥٣ مدال جهانی، ٢٨ مدال آسیایی، ٧٧ مدال بین المللی و ١٢٦٧ مدال نیز در رقابت‌های کشوری به دست آمده است.

جوهری با اشاره به آمار دیگری مرتبط با سال ١٣٩٣ شمسی، به تیم اعزامی کرماشان به مسابقات آسیایی اینچئون کره جنوبی، اشاره کرد و گفت: تیم اعزامی کرماشان به این مسابقات توانست در مجموع شش مدال طلا، سه نقره و دو برنز یعنی مجموعا ١١ مدال را کسب کند. او همچنین در جای دیگر به آماری مربوط به٧ماهەی نخست سال ١٣٩٣ اشاره کرد و در وصف افتخار آفرینی‌های ورزشکاران کرماشانی گفت: ورزشکاران کرماشانی در هفت ماهه اول سال ٩٣ توانستند ١٠ مدال طلا، هفت نقره و ٩ برنز در سطح جهانی بدست آورند.

در همین راستا سید ارسلان حسینی، مدیر کل فعلی ورزش کرماشان به ارائەی آمار تازه‌ای از کسب مدال توسط ورزشکاران کرماشانی در سال ٩٥ پرداخت که طی آن ورزشکاران کورد توانسته‌اند: ١٥٤٧ مدال که شامل ٤٠ مدال جهانی، ٩٩ مدال آسیایی، ٦٧ مدال بین المللی، ١٣٠٥ مدال کشوری و ٣٦ مدال منطقه ای کسب کنند.

آمار ارائه شده در بالا تنها گوشەای از افتخارآفرینی‌های ورزشکاران کورد در عرصەهای داخلی و بین‌المللی می‌باشد که با نیم نگاهی به این آمار حیرت هر شنونده و خوانندەای را برمی‌انگیزد. استانی که با تمام داشتەهای زیرزمینی و روزمینی خود در زمرەی ده استان توسعه نیافته ایران، با رتبەی اول بیکاری و فقر فاحش و شایع و آمار بالای خودکشی جوانانش قرار دارد، و برای حل این مشکلات نه تنها بی‌بهره از ثروت و سامان خود است بلکه مرکزگرایان و حکومت ایران به صورت برنامه‌ریزی شده مستمرا در پی نابوده تنها روزنه‌های امید در میان این مردمان هستند که ورزش و ورزشکار بودن از جمله آن است.

در همین رابطه روز یکشنبه ٢٢ مرداد، جلال عزیزی، معاون تربیت بدنی اداره کل ورزش و جوانان استان کرماشان، طی نشستی خبری اعلام کرد: سرانه ورزشی در استان کرماشان ۹۸ صدم مترمربع است در حالی که استاندارد جهانی ٣ متر مربع می‌باشد.

مردمی که کنترل ثروت و سامان سرزمین خود را ندارند، از اجازه‌ی برنامه‌ریزی برای آینده خود و کودکان و سرزمین‌شان محروم شده‌اند، ثروت و سامان استان‌شان در تهران و سایر استان‌های فارس‌زبان صرف می‌شود، منابع روزمینی و زیرزمینی آن‌ها در برنامه‌های تروریستی، نظامی و موشکی و جنگ‌های سوریه و لبنان و فلسطین و... صرف می‌شود و در کل هیچ اختیاری در کنترل سرنوشت خود و بهبود زندگی سیاسی-اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی اطرافیانشان ندارند ناچارند بنابر سیاست‌های فاشیستی و استعماری رژیم ایران به سوی نابودی و فنا گام بردارند، امری که ورزش و ورزشکار کرماشانی را به خود گرفتار کرده است.

در همین رابطه رئیس هیئت والیبال استان کرماشان در سخنانی اعلام می‌کند که: مشکل اصلی ورزش کرماشان نبود پول است. او به فرار ورزشکاران نخبه و قهرمانان از استان و پناه بردن آنان به استان ‌های دیگر اشاره می‌کند و می‌گوید: از یکی از ورزشکاران که از استان رفته بود علت را پرسیدم گفت من وقتی مدال می‌آورم در کرماشان دو میلیون به من می‌دهند در حالی که زاهدان ده میلیون می‌دهد.

ايجاد امكانات و زيرساخت‌هاي مطلوب لازمه‌ی توسعه ورزش همگانی و ارتقا ورزش قهرمانی است. امری که با نبود سالن‌های مناسب و امکانات کافی روز به روز موجبات مرگ پتانسیل‌های ورزشی کرماشان را فراهم می‌کند. سلیمی رئیس هیئت هندبال استان کرماشان نیز در سخنانی اعتراض آمیز اعلام می‌کند: هیچ تمایلی برای هزینه کردن در بحث ورزش استان وجود ندارد.

اعترافات تکان دهنده مسئولین حکومتی و واقعیت‌های موجود که کوردها به تور روزانه با آن روبرو هستند نمایانگر وجود پروسه‌ای فاشیستی برای نابودی پتانسیل‌های ورزشی کرماشان است. حکومت ایران با تمام توان و انرژی خود در پی نابودی کوچکترین روزنه‌های امید در میان کوردها به آینده و زندگی‌شان است تا از این طریق بتواند استعمار و استثمار خود بر کوردستان را بیشتر تثبیت و راه هرگونه اعتراضی را ببندد. فاشیست‌های مرکزگرای ایرانی به خوبی می‌دانند که ارتقا و توسعه ورزش در کرماشان به عنوان بزرگترین استان کوردستان می‌تواند نیرو و توان مضاعف و نو به اندیشه و زندگی مردمی که عاشق پهلوانی هستند ببخشد و این نیرو نه در راه اهداف حکومت مذهبی بلکه در راه آگاهی و حق‌طلبی آنان صرف خواهد شد و این دلیل اصلی مقابله و دشمنی رژیم اسلامی ایران با ورزش کرماشان است.