کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٣٠٠ سیاستمدار ایتالیایی خواهان محاکمەی رژیم ایران بخاطر اعدام‌های تابستان ٦٧ شدند

18:32 - 26 مرداد 1396

کوردستان میدیا: بیش از ٣٠٠ سیاستمدار ایتالیایی طی بیانیەای خواستار محاکمه سران رژیم تروریستی ایران به اتهام جنایت علیه بشریت شدند.

سیصد نفر از اعضای مجلس و سنای ایتالیا طی بیانیەای از دولت این کشور خواستند برای محاکمەی سران رژیم اسلامی ایران به اتهام جنایت علیه بشریت بخاطر کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ١٣٦٧ شمسی، شرایط تشکیل یک دادگاه بین‌المللی را فراهم کند.
اعدام‌های تابستان ٦٧ به کشتار دسته‌جمعی فعالین سیاسی ایران در زندان‌های سراسر ایران اشاره دارد که طی آن هزاران نفر از فعالین سیاسی، حتی آنانی که مدت حبس خود را طی کرده بودند، اعدام شدند.

در فهرست امضا کنندگان این بیانیه چهرە‌های سیاسی بین‌المللی همچون وزیر خارجه سابق ایتالیا، سخنگوی سازمان عفو بین‌الملل، رئیس اتحادیه ایتالیایی حقوق بشر دیده می‌شود.

این بیانیه که طی نشستی در دفتر سازمان غیر دولتی به قابیل دست نزنید خوانده شد علاوه بر بیان سخنانی در اهمیت برگزاری چنین دادگاه بین‌الملی برای رسیدگی به اتهامات سران رژیم در کشتار زندانیان سیاسی، از دولت و رسانه‌های ایتالیا به دلیل سکوت در نقض حقوق بشر و اعدام‌های بی‌رویه در جمهوری اسلامی انتقاد کردند.

طی ماه‌های مرداد و شهریور ١٣٦٧ و بنابر فرمان خمینی، هزاران نفر از فعالین سیاسی ایران طی محاکمەهای چند دقیقەای به اعدام محکوم و به صورت دستەجمعی اعدام شدند که تا کنون مستندات متکثری بر نحوه و چگونگی شکل‌گیری این جنایت ارئه شده اما تا زمان حاضر هیچ دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات ضدبشری رژیم اسلامی ایران تشکیل نشده است.