کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

مثلث اقتصادی دولت، مجلس و بخش خصوصی در خدمت منافع عمومی نیست

22:38 - 26 مرداد 1396

کوردستان میدیا: کارشناسان اقتصادی می‌گویند برنامه دولت دوازدهم، منافع عمومی مردم را قربانی می‌کند.

حسین راغفر، کارشناس اقتصاد، طی سخنانی اعلام کرد برنامه وزرای اقتصاد دولت دوازدهم تکرار و کپی برنامه‎‌های قبلی است و به گرفتاری‌های اساسی ایران توجه نداشته است.

او رویکرد اقتصادی دولت حسن روحانی را رفاقتی توصیف کرد که با ائتلاف سه‌گانه دولت، مجلس و بخش خصوصی شکل گرفته است.

به گفته راغفر این سه گروه در تعامل دائمی و ائتلاف با یکدیگرمنافع عموم مردم را قربانی می‌کنند و وجود افرادی از بخش خصوصی در بخش دولتی را از جلوه‌های فساد خواند.

همچنین اضافه کرد دولت در اقتصاد رفاقتی منابع بسیاری را در قالب یارانه به بخش خصوصی تزریق می‌کند و به دنبال آن قیمت نهاده‌های انرژی مردم افزایش می‌یابد.

در همین رابطه فرشاد مؤمنی اقتصاد‌دان نهادگرا در ایران نیز همانند حسین راغفر، برنامه دولت را غیرواقعی و فاقد تحلیل دانست که ابتدایی‌ترین واقعیت موجود را نادیده گرفته و به بحرآن‌های اقتصادی موجود بی‌توجه است.

مؤمنی با بیان اینکه برنامه‌های وزرا طوری تدوین شده که بیشتر بیانگر آمال‌ و آرزوهاست گفت: علائم نگران کننده از تسخیر ساختار قدرت وجود دارد. عده‌ای بیش از اینکه نگران منافع ملی باشند، نگران منافع کانون‌های ضد توسعه‌ای قدرت و ثروت هستند.

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس دولت ایران هفته گذشته گفته بود که ممکن است دولت دوازدهم برنامه کنترل نرخ تورم رسمی را به دلیل حمایت از رونق و رشد اقتصادی کنار بگذارد.

مسئولان حکومتی بیش از هر چیزی منافع دولت و جیب خود را مد نظر قرار داده‌اند و به خاطر حمایت از جنگ‌های ویران کننده منطقه‌ای که خزانه کشور را به باد داده و سیاست‌های نادرست آن‌ها، تحریم‌ها رفاه و معیشت مردم را به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.