کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

یاد شهیدان میکونوس و جان‌باختگان دهه ٦٠ در آلمان گرامی داشته می‌شود

17:24 - 6 شهریور 1396

کوردستان میدیا: مراسمی به مناسبت بزرگداشت یاد شهیدان میکونوس جان‌باختگان دهه ٦٠ در برلین برگزار خواهد شد.

براساس گزارش رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا، کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین و کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در برلین مراسمی به مناسبت گرامی‌داشت یاد شهیدان میکونوس و جان‌باختگان دهه ٦٠ در برلین برگزار می‌کنند.

در این مراسم برونو یوست، دادستان بازنشسته فدرال در رابطه با جنبه‌های حقوقی دادرسی میکونوس به سخنرانی می‌پردازد.

همچنین شورا مکارمی از بازماندگان جانباختگان دهه ٦٠ سخنرانی درباره خشونت‌های بنیادی و سیاست‌های انکار در ایران امروز ارائه خواهد داد.

این مراسم روز شنبه شانزدهم سپتامبر ساعت ١٩ در کارگاه فرهنگ‌ها برگزار می‌شود.

روز ٢٦ شهریور ١٣٧١ (١٧سپتامبر ١٩٩٢) در جریان حمله‌ی ‌تروریست‌های ‌رژیم جمهوری ‌اسلامی ‌ایران به ‌رستوران میكونوس در برلین آلمان دکتر صادق شرفکندی، دبیرکل سابق حزب دمکرات همراه ‌با فتاح عبدلی‌، عضو كمیته‌ی ‌مركزی‌ حزب و همایون اردلان، نماینده حزب در آلمان به ‌شهادت رسیدند.

یک سال بعد از حادثه رستوران میکونوس یک ایرانی به نام کاظم دارابی کازرونی که مشکوک به عضویت در سپاه پاسداران و سازمان امنیت ایران بود و ۴ لبنانی به نام‌های یوسف امین، محمد اتریس، عطاالله عیاد و عباس راحل توسط پلیس آلمان دستگیر شدند و محاکمه متهمان در ششم آبان‌ماه سال ۱۳۷۲ در آلمان آغاز شد.

دادگاه این عده، حدود ۵ سال و ۲۴۷ جلسه طول کشید و حدود ۹ میلیون فرانک هزینه در برداشت. در جلسات این دادگاه بیش از ۱۷۰ نفر در دادگاه حاضر شده و در مورد حادثه ترور شهادت دادند. شهادت برخی از این افراد بر ضد حاکمیت اسلامی و برخی نیز به نفع آنها بود.

بیست و یکم فروردین‌ماه سال ١٣٧٦،حکم دادگاه میکونوس صادر شد و طی آن کاظم دارابی از اتباع ایرانی و عباس راحل تبعه لبنانی به حبس ابد و یوسف امین و محمداتریس هر دو از اتباع لبنان به ترتیب به ۱۱ و ۵ سال زندان محکوم شدند.

همچنین براساس این حکم، علی خامنه‌ای رهبر رژیم، رئیس جمهور وقت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، وزیر امور خارجه وقت علی اکبر ولایتی و وزیر اطلاعات و امنیت وقت علی فلاحیان، به عنوان آمران ترور در برلین شناخته شدند.

border=0