کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران در گرداب اختلالات روانی دست و پا می‌زند

16:22 - 19 شهریور 1396

کوردستان میدیا: عدم توجه حکومت به نیازهای جسمانی و روانی مردمان ایران و صرف ثروت و منابع این سرزمین در راه‌ها و اهداف غیر مردمی جامعه ایران را هر روز به پرتگاه نابودی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن فلاح‌پور، روانپزشک و عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران گفت: بر اساس آخرین تحقیقات وزارت بهداشت، شیوع اختلالات روان بین افراد ١٥ تا ٦٥ سال بدون احتساب اختلالات شخصیتی، ٢٤ درصد است.

بنابر این اظهارات بیش از ٣٥ درصد مردم ایران به گونه‌ای با مشکلات روانی درگیر هستند و موجب اختلال در روند عادی زندگی آن‌ها شده‌ است.

حکومت اسلامی ایران به درازای تاریخ حیات خود از ارائه آمارهای دقیق در هز زمینه‌ای اجتناب کرده و از آن هراس داشته و این امر در مورد اختلالات روانی از شدت بیشتری برخوردار است و حکومت با دیدی امنیتی به آن می‌نگرد. در همین زمینه عباسعلی اللهیاری در رابطه با عدم ارائه آمار دقیق از اختلالات روانی در کشور توسط سازمان نظام روان‌شناسی به خبرگزاری ایلنا گفته بود: متاسفانه از وضعیت روانی جامعه و بیماران روانی مطالعه‌ دقیقی نداریم و آن آماری هم که اعلام می‌شود بر اساس یک متدولوژی علمی و دقیق تحقیقاتی انجام نشده است اما عملا متوجه این هستیم که وضع روانی جامعه خوب نیست.

بر اساس آخرین تحقیقات علمی انجام شده زمینه اجتماعی از عوامل اصلی شکل‌گیری اختلالات روانی در جامعه و شیوع آن می‌باشد. دکتر ‌هادی معتمدی، آسیب‌شناس اجتماعی‌ چندی پیش عنوان کرده بود که اختلالات و بیماری‌های اعصاب و روان ارتباط مستقیمی با مسائل اجتماعی هستند.

در میان آمارهای ارائه شده از سوی مراکز حکومتی افسردگی ، استرس و پرخاشگری رتبه های اول تا سوم اختلالات روانی در ایران را دارند.