کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

موج سوم ایدز جامعه ایران را نشانه رفته است

17:22 - 22 شهریور 1396

کوردستان میدیا: رژیم اسلامی ایران نه تنها فضای بسته سیاسی را بر جامعه تحمیل کرده بلکه در اکثر زمینه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با ایجاد فضایی امنیتی در گسترش آسیب‌های اجتماعی و روانی نقش اصلی را ایفا کرده است.

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با سایت خبری خانه ملت اعلام کرد: با افزایش سالانه ١٠ درصدی شیوع ایدز در ایران، ما شاهد آغاز موج سوم شیوع ایدز در سراسر ایران خواهیم بود.

این مقام حکومتی در آماری غیرواقعی تعداد مبتلایان به بیماری ایدز را ٦٠ هزار نفر در ایران اعلام کرد که تنها ٣٥هزار نفر از آنان شناسائی شده‌اند.

بنابر قانونی نانوشته انجام تحقیقات مستقل از سوی پژهوشگران در زمینه ایدز و آسیب‌های آن که روان و جسم جامعه را هدف قرار داده‌اند به شدت ممنوع است و تا کنون ده‌ها محقق بنابر فشارهای امنیتی از انجام پژوهش در این امر منصرف شده‌اند و یا در پی اصرار بر انجام تحقیقات خود بازداشت و متحمل سال‌ها زندان شده‌اند.

کامیار و آرش علایی، دو برادر کرماشانی، نمونه عیانی از فشارهای امنیتی رژیم اسلامی ایران بر محققین می‌باشند که در سال ۱۳۸۷ در رابطه با فعالیت‌هایشان برای پیشگیری از ایدز، دستگیر و بعد از ٦٣ بازداشت در سلول انفرادی سرانجام طی محاکمه‌ای فرمایشی کامیار علایی به سه سال زندانو آرش علایی نیز که به شش سال زندان محکوم گردیده.

کامیار علایی، پزشک کرماشانی ، تحصیل کرده و پژوهشگر پیشین دانشگاه هاروارد و استاد دانشگاه ایالتی نیویورک، کارشناس بین‌المللی بهداشت، و پایه‌گذار برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران است که به همراه برادرش، آرش علایی در سال ۱۳۸۷ به اتهام براندازی حکومت، آنهم تنها بدلیل انجام تحقیقات در زمینه ایدز، از سوی ماموران امنیتی ایران بازداشت شدند.

براساس گفته محققان در زمینه ایدز آمار مبتلایان به این بیماری در ایران بسیار بیشتر از آن می‌باشد که مسئولین حکومتی از آن سخن می‌گویند و حکومت با ایجاد خفقانی شدید در این زمینه بر این مساله سرپوش گذاشته است امری که موجب شیوع تصاعدی این اپیدمی گشته است، در حالی که با ایجاد فضایی آموزشی و اطلاع‌رسانی بجا در این مورد، به راحتی می‌توان به پیشگیری و کنترل شیوع ایدز در جامعه دست زد.