کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

اعتراف وزیر آموزش و پرورش به دریافت وجه اجباری از دانش‌آموزان در ایران

20:52 - 23 شهریور 1396

کوردستان میدیا: رژیم اسلامی ایران طی حیات سیاسی خود تمام تلاش خود را صرف نابودی زمینه‌های تحصیل و رشد فکری ملیت‌های ایران کرده و در این زمینه از انجام هیچ اقدامی مضایقه نکرده است.

سید محمد بطحایی ، وزیر آموزش و پرورش رژیم اسلامی، طی سخنانی در برنامه تلویزیونی تهران ٢٠، در ٢٢ شهریور ١٣٩٦، اعلام کرد: سرانه مدارس بسیار اندک است و نمی‌تواند هزینه‌های جاری را تامین کند.

بنابراین مجبوریم به خانواده‌ها بگوییم در حد توان برای تامین هزینه‌های جاری مدارس کمک کنند.

این در حالی‌ست که تا کنون مقامات حکومتی ایرانی، از دریافت هرگونه وجه نقد در مدارس مختلف ایران اعلام بی‌خبری می‌کردند یا آنرا عملی خودسرانه از سوی تعدادی از مدیران آموزش و پرورش معرفی می‌کردند، اما بطحایی در این برنامه‌ی تلویزیونی به‌صورت علنی اقرار به دریافت وجه اجباری از خانواده‌های دانش‌آموزان کرده است.

اصل ٣٠ قانون اساسی رژیم جمهوری اسلامی ایران به موضوع تحصیل رایگان پرداخته و متذکر می‌شود که: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد. همچنین در بیانیه حقوق بشر آمده است که: هر کس حق دارد که از آموزش و پرورش بهره مند شود. آموزش و پرورش باید رایگان باشد. آموزش ابتدایی اجباری است.

رژیم فاشیستی ایران اسلامی که از زمان قبضه‌ی قدرت تمام هم و غم خود را در گسترش جهل و نادانی و خرافه‌پرستی در میان مردم صرف کرده و تداوم حکومت خود را در گسترش نادانی و ناآگاهی می‌بیند، ضربه‌های جبران ناپذیری را به جامعه ایران و نیروی انسانی موجود در ملیت‌‌های ایران، که می‌توانستند پایه اساسی توسعه و پیشرفت شوند، وارد کرده است.

رژیم در ظاهر بسیار کوشیده تا نشان دهد در حال مبارزه با بی‌سوادی در جامعه است اما آمارهای موجود بیانگر چیز دیگری هستند. علی باقرزاده، رئیس نهضت سوادآموزی رژیم، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد: ۲۰ میلیون نفر بی‌سواد مطلق و کم سواد که سطح سواد آنها تا دوره ابتدایی است در کشور داریم. باقرزاده افزود: یازده درصد جمعیت ایران بی‌سواد مطلق هستند.

در واقع رژیم فاشیستی-مذهبی ایران با فقیر نگه داشتن مردم از سویی و نیز مجبور کردن آن‌ها به پرداخت مبالغ هنگفت به عنوان شهریه به صورت غیرمستقیم والدین و دانش‌آموزان را ناچار می‌کنند که از ادامه تحصیل یا حتا ورود به مقاطع ابتدائی صرفه نظر کنند. در واقع وجود ٢٠ میلیون بی‌سواد مطل و کم سواد حاصل چنین سیاست‌های ضدبشری رژیم اسلامی ایران در حق ملیت‌های ایران می‌باشد.

در همین رابطه آمارها رسمی و غیررسمی از وجود ٣میلیون و ٨٠٠ هزار دانش‌آموز جامانده از تحصیل خبر می‌دهند، کودکان و نوجوانانی که بنابر فشارهای مالی و اقتصادی بر خانواده‌های‌شان مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.