کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سیاست‌های اقتصادی رژیم اسلامی، عامل اصلی پیری جمعیت ایران است

18:17 - 25 شهریور 1396

کوردستان میدیا: کاهش شدید آمار ازدوج و افزایش تصاعدی طلاق‌ها در یک سال اول زندگی مشترک و نیز نبود امکانات کافی و ناامیدی زوجین از آینده اقتصادی خود موجب شده که آمار زاد و ولد طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یابد.

حسین نحوی نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، طی نشستی خبری در کرماشان اعلام کرد: جمعیت سالمندان در کشور رو به افزایش است و باید در این خصوص فکر اساسی شود. او در ادامه گفت: حدود ۸ میلیون نفر سالمند در کشور داریم.

بنابر سرشماری سراسری انجام شده در پائیز ١٣٩٥، متوسط رشد جمعتی ایران ٢٤\\١ بوده و بر اساس همین آمار جمعیت ایران به سمت میانسالی و پیری می‌رود، چنانکه نزدیک به ۴۵ درصد جمعیت این کشور بین ۳۰ تا ۶۴ سال قرار دارند و تنها ٢٤ درصد جمعیت ایران زیر ١٤ سال هستند، در حالی که در سال ١٣٦٥ بیش از ٤٥ درصد جمعیت را زیر ١٤ سال تشکیل می‌داد.

ناامیدی شایع در جامعه نسبت به آینده‌ی اجتماعی-اقتصادی، نبود امکانات رفاهی عمومی، وجود آینده‌ای مبهم بدون تامین اجتماعی و سلامت روانی جامعه و نیز نبود ضمانتی نسبی برای فراهم کردن رفاهی نسبی برای کودکان از عوامل اصلی کاهش شدید رقبت زوجین برای بچه‌دار شدن می‌باشد.

همچنین وضعیت نابسامان اقتصاد ایران، آمار بیکاری بالا، تورم شدید، وضعیت نابهنجار سیاسی ایران در سطح جهان که آینده‌ی این کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌ است و نیز مشکلات عدیده‌ی مالی موجب شده که تمایل و گرایش به ازدواج در میان جوانان به شدت کاهش یابد و از سوی دیگر نیز سن ازدواج بالا رود که این امر نیز در کاهش زاد و ولد و پیری جمعیت ایران تاثیر گذار است.

در همین راستا مسئولان حکومتی ایران طی سال‌های اخیر با ابراز نگرانی از پیری جمعیت بر طبل افزایش جمعیت و بالا بردن نرخ زاد و ولد تاکید کرده‌اند و طی صدور بخش‌نامه‌هایی به مراکز بهداشت و داروخانه امر کرده‌اند که از توزیع وسایل و داروهای پیشگیری بشدت پرهیز کنند. در همین رابطه علی خامنه‌ای رهبر رژیم تروریستی ایران در سال ١٣٩١ گفته بود: یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم.

تاکید و اصرار رهبران ایران بر افزایش جمعیت و بالابردن نرخ زاد و ولد در هنگامی انجام می‌شود که جوان‌گرایی جمعیت نیاز به زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای دارد تا در صورت افزایش نرخ زادوولد و جوان شدن جمعیت با مشکلات اجتماعی روبرو نشود. کشور ایران که بنابر سیاست‌های فاشیستی و صرف ثروت و منابع این مردمان در حمایت از گروه‌های تروریستی و برنامه‌های اتمی و موشکی، در بحران شدید اقتصادی غرق شده و بنیادهای اقتصادی آن به تمام معنا فرو ریخته است، توان مدیریت جامعه‌ای جوان با نرخ زاد و ولد بالا را ندارد.

قابل ذکر است که حتا با ایجاد سیاست‌های اجباری نمی‌توان مردم را مجبور به پیروی از سیاست‌های افزایش جمعیت کرد، کاهش شدید آمار ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق و نیز عدم رقبت زوجین به بچه‌دار شدن نشانه این واقعیت می‌باشد.