کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

واژگونی تریلرهای حامل نفت در پلدختر، بار دیگر محیط‌زیست زاگرس را به نابودی کشاند

14:50 - 3 مهر 1396

کوردستان میدیا: نامناسب بودن راه‌های ترانزیتی و مواصلاتی کوردستان و زاگرس و عدم بهسازی این راه، مستمرا موجب حوادث جاده‌ای همچون واژگون شدن تریلرهای حامل مواد نفتی می‌شود که ضربه‌های جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و منابع آبی کوردستان وارد می‌کند.

بنابر خبر منتشر شده‌ای توسط خبرگزاری حکومتی مهر، امیر رضا محمدی نژاد رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست پلدختر طی سخنانی اعلام کرده است که: براثر واژگونی یک دستگاه تریلر کشنده حامل نفت کوره در جاده پلدختر-خرم آباد، ٢٤هزار لیتر نفت کوره وارد محیط زیست منطقه شده است.

این مسئول حکومتی با اعلام اینه که تریلر مذکور عازم خوزستان بوده، در گردنه‌ی افرینه واژگون شده و و تمام نفت کوره‌ای را که حمل می‌کرد وارد منابع آبی، آب‌روهای فصلی و کل محیط‌زیست نزدیک به محل حادثه شده است.

جاده‌های کوردستان از اصلی‌ترین جاده‌های ترانزیتی و مواصلاتی بین‌المللی می‌باشد به صورت روزانه شاهد گذر صدها تریلر به ویژه کشنده‌های مواد مفتی می‌باشد. نامناسب بودن جاده‌های کوردستان و جوابگو نبودن این راه‌های مواصلاتی برای چنین حجمی از تریلرها، همیشه از عوامل اصلی وقوع حوادث ناگوار محیط زیستی و نیز انسانی بوده است.

عدم توجه مسئولان رژیم اسلامی ایران به حفظ محیط زیست زاگرس و رها کردن این منطقه به حال خود ضربه‌های جبران ناپذیری را به این سرمایه بزرگ انسانی زده است. جنگل‌های زاگرس که بیش از ٥٠درصد جنگل‌های ایران را در بر گدرته است دارای گونه‌های کم‌یاب و نایاب حیوانی و گیاهی می‌باشد که بنابر سیاست‌های فاشیستی و مرکزگرایانه‌ی مسئولین ایرانی با خطر انقراض روبرو می‌باشد.

از سوی دیگر زاگرس و منابع موجود در آن عامل اصلی تداوم حیات و بقا زاگرس‌نشینان می‌باشد که در صورت هرگونه تغیری در این اکو سیستم زندگی مردم نیز با تهدیدی جدی روبرو می‌شود.