کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

دیده‌بان حقوق‌بشر، سواستفاده ایران از کودکان افغانی در جنگ سوریه را محکوم کرد

15:46 - 10 مهر 1396

کوردستان میدیا: دیده‌بان حقوق‌بشر طی صدور بیانیه‌ای رژیم ایران را به اعزام کودکان افغانی به جنگ سوریه، متهم کرد.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر روز یکشنبه نهم مهر ١٣٩٦در گزارشی عنوان کرد، کودکان افغان که گاهی حتی ۱۴ سال بیش ندارند در لشکر فاطمیون به کار گرفته می‌شوند تا کنار نیروهای ایرانی در سوریه بجنگند.

محققان دیده‌بان حقوق بشر با استناد به مدارکی که به دستشان رسیده است به شناسای کودکان افغانی نائل شده‌اند که در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند. این کودکان توسط نیروهای نظامی ایران به ویژه سپاه تروریستی پاسداران به این جنگ اعزام شده‌اند.

بنابراین گزارش نوجوانان ١٤ ساله نیز در میان فهرست اعزامی‌ها و کشته‌شدگان جنگ سوریه دیده می‌شود. این گزارش متذکر می‌شود که سپاه تروریستی ایران به سازماندهی‌ افغانی‌ها در تیپی به نام فاطمیون دست زده است.

تیپ فاطمیون سپاه پاسداران، واحدی نظامی برای سازماندهی سربازان افغان است. این سربازان عموماً به خطوط مقدم جنگ در سوریه اعزام می‌شوند. بر اساس گزارش منابع داخلی بیشتر تلفات و کشته‌شدگان سپاه در سوریه از اعضای این تیپ بوده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود نوشته در دو مورد، محققان عکس‌های سنگ قبرهایی را مشاهده کرده‌اند که نشان می‌دهد که فرد مورد اشاره بالای هجده سال داشته است، اما اعضای خانواده‌ی این سربازان متوفی به رسانه‌های ایرانی گفته‌اند که آنها کودکانی بودند که برای پیوستن به لشکر فاطمیون سنشان را به غلط ارائه کرده بودند. این نشان می‌دهد که احتمالاً نمونه‌های بیشتری از به‌کارگیری کودکان توسط ایران برای جنگ در سوریه وجود دارد.

دیده‌بان حقوق بشر بر مبنای همین گزارش، از ایران خواست تا فوراً سربازگیری از میان کودکان مهاجر افغان را متوقف کند و سربازان زیر سن اعزامی به سوریه را نیز بازگرداند.

بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران، این کشور از سال ۲۰۱۳ هزاران سرباز را در قالب سپاه فاطمیون سازماندهی کرده.