کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

شکست دیگری برای رژیم ایران در فلسطین رقم خورد

20:43 - 17 مهر 1396

کوردستان میدیا: حماس اساسنامەای جدید منتشر کرد و رژیم ایران را از حامیان خود دور کرد.

پس از دیدار هیئت تشکیلات خودگردان فلسطین بە سرپرستی رامی حمداللە وزیر این تشکیلات در روز دو شنبە دهم مهر ١٣٩٦ پنجرەای تازە برای گفتگوی میان فتح و حماس باز شد کە امید هست نتایج خوبی برای ملت فلسطین داشتە باشد.

رامی حمداللە گفتە بود کە تشکیل کشور فلسطین بدون اتحاد و یکپارچگی کرانە باختری رود اردن و نوار غزە شدنی نیست.

پس از دیدار رامی حمداللە و گفتەهایش در رابطە با ملت فلسطین، ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد کە هرکس بخواهد دربارە آشتی حرف بزند باید اول اسرائیل را مانند کشوری یهودی بەرسمیت بشناسد.

نامبردە این را هم اظافە کردە بود کە ما دیدگاە ثابتی در برابر حماس داریم آن هم این است کە حماس خلع سلاح شود و از رژیم ایران را بە عنوان یکی از حامیان خود دور شود.

پس از اظهارات ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفتەهای ناتانیاهو را تصدیق بر خلع سلاح حماس تاکید کرد.

حماس بعداز این رویدادها اساسنامەای تازە منتشر کرد کە در آن از جنگ با اسرائیل امتناع شدە است و تنها از حق بازگشت آوارگان فلسطینی بە سرزمین خودشان سخن رانده است. بنابر اساسنامە تازە از تشکیلات خودگردان فلسطین دعوت شدە کە ادارە نوار غزە را برعهدە بگیرد.

کارشناسان این تصمیمات تازە حماس را شکستی برای رژیم ایران می دانند و بە همین خاطر برخی از مسئولین رژیم این تصمیمات را حماقت می‌دانند.

اسماعیل هنیە پس از عزلش توسط محمود عباس و با حمایت ایران، ترکیە و قطر دست به تاسیس شبه سولتی در نوار غزە کە با تحریم اسرائیل، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین مواجە شد.

تا بحال تشکیلات خودگردان فلسطین چندین بار اقدام بە آرام کردن اوضاع کردە اما هر بار با اقدامات خرابکارانە رژیم ایران مواجهە شدە است اما اخیرا حماس بە ایران پشت کردە و روزنه‌ی امیدی برای بهبود روابط باز کردە است.