کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آتش‌سوزی جنگل‌های ملکشاهی ایلام و احتضار زاگرس

21:05 - 19 مهر 1396

کوردستان میدیا: جنگل‌های زاگرس که به ریه‌های زاگرس معروفند و بنابر نظر متخصصان عامل اصلی حیات در کوردستان‌اند، طی دهه‌های اخیر و بنابر سیاست‌های غارتگرانه‌ی ایران هر روز بیش از پیش به سمت نابودی کامل گام بر می‌دارد.

بنابر اخبار منتشر شده آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه صوفی شهرستان ملکشاهی استان ایلام که از روز دوشنبه هفدهم مهر ١٣٩٦ آغاز شده بود، بعد از گذشت ٤٨ ساعت همچنان کنترل نشده و بر دامنه و شدت آن افزوده می‌شود.

بنابر گزارش شاهدان عینی، بیش از ٥٠ هکتار از جنگل‌های زاگرس در منطقه صوفی شهرستان ملکشاهی به کام مرگ کشیده شده‌اند و تا کنون هیچ اقدام موثری از سوی نهادهای دولتی در راستای کنترل و خاموش کردن آتش صورت نگرفته است.

خبرها حاکی از آن‌اند که مردمان منطقه و دوستداران محیط زیست با کمترین امکانات و بهره‌گیری از وسایل ابتدایی به صورت گروهی سعی در کنترل آتش دارند اما به علت دامنه و شدت زیاد آتش‌سوزی مذکور تلاش‌های مردمی با شکست روبرو شده است.

عدم توجه نهادهای حکومتی در پیشگیری و یا کنترل آتش سوزی‌های جنگل‌های زاگرس، عدم اختصاص امکانات لازم همچون بالگرد برای مناطق صعب‌العبور، نبود نیروی لازم متخصص و کارآزموده و کافی در اطفاء حریق و دور بودن ایستگاه‌های آتش‌نشانی از مناطق پرخطر جنگل‌ها از جمله عواملی‌ست که موجب گردیده آتش در چند سال اخیر دەها هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس را از بین برده و اکوسیستم این منطقه را با نابودی روبرو سازد.

به آتش کشاندن تعمدی جنگل‌های زاگرس از سوی نهادهای حکومتی از جمله مواردی می‌باشد که بر دامنه‌ی نابودی زاگرس افزوده است. در واقع حکومت ایران علاوه بر اینکه هیچگونه امکاناتی برای پیشگیری یا کنترل آتش‌سوزی‌ها فراهم نمی‌سازد بلکه خود به یکی از عوامل به آتش کشاندن جنگل‌های بلوط بدل شده است. بنابر گزارشی از آژانس خبررسانی کُردپا، روز دوشنبه شانزدهم مردادماه ١٣٩٦ شمسی، سپاه پاسداران مراتع جنگلی کوهستان شاهو را آماج حملات توپخانه‌ای خود قرار داد که طی آن مراتع و جنگل‌های این مطقه دچار حریق شدند. همچنین این آژانس خبری طی گزارش دیگری به آتش کشیدن تعمدی مراتع و جنگل‌های زاگرس توسط هنگ مرزی جمهوری اسلامی اشاره دارد. بنابراین گزارش روز شنبه بیست و یکم خردادماه، مرزبانان هنگ مرزی سه نقطه از مراتع جنگلی روستای چومان از توابع شهرستان بانه را به عمد آتش زده‌اند، امری که با اعتراض ساکنین روستای چومان روبرو شد و در این راستا دهیار و شورای این روستا به استانداری کردستان و فرمانداری بانه شکایت کردند.

قابل ذکر است تنها به آتش کشاندن جنگل‌های زاگرس عامل نابودی این منبع حیاتی مردمان زاگرس نیست. بنابر آماری که سازمان جنگل‌های ایران منتشر کرده است ٨٠درصد از از عوامل تهدیدکننده جنگل‌های بلوط بر اثر فعالیت‌های انسانی می‌باشد و این آمار به روشنی نقش دولت و حکومت ایران در نابودی جنگل‌های زاگرس را نشان می‌دهد. بیماری‌های گیاهی و درختی نیز از عوامل دیگر نابودی بلوط‌ها می‌باشند که دولت بدون انجام اقدام موثری در پیشگیری یا کنترل این بیماری‌ها، جنگل‌های زاگرس را به حال خود رها می‌کند تا نابود شوند. براساس آخرین آمار و بررسی‌های انجام شده در استان‌های زاگرس‌نشین بالغ بر یک میلیون و چهارصدهزار هکتار از سطح جنگل‌های زاگرس تاکنون بر اثر بیماری زوال بلوط خشکیده، یا در معرض خشکیدگی قرار دارد.

در رابطه با مشکل جنگل‌های زاگرس چند تن از مشاوران جنگل سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) پس از ده روز اقامت در ایران و سفر به استان‌های ایلام، لرستان و کرمانشاه و فارس، مشاهدات خود را طی گزارشی در پایگاه دیده بان محیط‌زیست منتشر کردند. در این گزارش پروفسور مولینا سرپرست گروه فنی فائو اظهار کرد: وضعیت ایجاد شده در جنگل‌های زاگرسی طبیعی نیست و آنچه اتفاق افتاده ساخته دست بشر است و چرای بی‌رویه دام، بهره‌برداری از جنگل‌ها جهت تولید زغال و سوخت، وجود ریزگردهای دوره‌ای، تبدیل اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی، شخم زیر‌ اشکوب برای خودکفایی در تولید گندم و بعضا عبور خط لوله‌های گاز، نفت و آب از جمله عواملی هستند که تاثیرات منفی روی جنگل‌ها داشته است.