کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

٩٠ درصد کودکان کار ایران مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند

15:37 - 23 مهر 1396

کوردستان میدیا: کودکان آسیب‌پذیرترین عضو جامعه هستند که بنابر عرف و قوانین بین‌المللی حائل‌های محافظتی متعددی برای آن در نظر گرفته شده، امری که در ایران اسلامی بسیار غریب و به هیچ عنوان به آن توجهی نمی‌شود.

رضا قدیمی، مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران طی سخنانی در دفاع از طرح جمع‌آوری کودکان کار و خیابان اعلام کردکه: بنابر تحقیقات انجام شده نود درصد این کودکان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

طرح به اصطلاح جذب و ساماندهی کودکان کار خیابان که از مردادماه امسال آغاز شد با انتقادهای شدید فعالین حقوق کودک و سازمان‌های مربوطه روبرو شده است.

بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، هر فرد شاغل زیر ۱۸ سال، کودک کار محسوب می شود اما در ایران بنابر ماد‏ه‏‌ ٧٩ قانون کار، اشتغال افراد زیر ١٥ سال در جمله کودک کار قرار می‌گیرد اما با این وصف نیز آمار کودکان کار در ایران هفت میلیون نفر اعلام شده است، آماری تکان دهنده که خبر از آینده‌ای تاریک برای جامعه‌ای می‌دهد که از مدت‌های پیش زنگ نابودی بنیادهای اجتماعی-اخلاقی آن به صدا در آمده است.

بنابر ماده ٢٦ پیمان جهانی حقوق کودک، هر کودکی حق دارد از تامین اجتماعی از جمله بیمه اجتماعی برخوردار شود و ماده ٢٧ آن تاکید می‌کند که کودکان باید از سطح زندگی که تامین کننده رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی آنها است، برخوردار شوند.

بهره‌کشی از نیروی کار کودک ریشه در عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد به نحوی که فقر اقتصادی، بیکاری والدین، اعتیاد و طلاق و شکاف طبقاتی از مهمترین عوامل افزایش کودکان کار در یک جامعه به شمار می‌رود.

قابل ذکر است بر اساس ماده ٣٢ پیمان جهانی حقوق کودک، دولت‌ها باید حداقل سن کار و شرایط کار کودک را مشخص و باید در برابر هر کاری که رشد و سلامت او را تهدید می‌کند، حمایت شود. با نگاهی به پیشینه حیات سیاسی-اجتماعی حکومت اسلامی ایران به خوبی روشن می‌شود که نه تنها حقوق کودک در نزد آن جایی از اعراب ندارد بلکه قوانین متعددی وجود دارد که بقا، حیات و رشد کودک را مستقیما مورد تهدید قرار می‌دهد. اگر نود درصد کودکان کار مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند بنابر قانون اسلامی وضع شده در ایران ازدواج دختران ١٣ ساله به بعد مجاز شمرده شده است، قانونی که به بزرگسالان اجازه می‌دهد که به نوعی تجاوز قانونی دست بزنند و با کشاندن کودک به دنیایی که برای آن آماده نیست موجب نابودی رشد روانی و جسمی او شوند. اینکه در ایران اسلامی حقوق کودک تنها نوشته‌ای بر کاغذ است می‌توان به تصویب قانونی مبنی بر رسمی شدن ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اشاره کرد قانونی که شنیع‌ترین نوع رفتار ممکن را در ایران موجه نشان می‌دهد و به آن لباس قانون می‌پوشاند.