کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تظاهرات مالباختگان موسسات مالی علیه سیستم قضائی و دولت ادامه دارد

20:18 - 24 مهر 1396

کوردستان میدیا: موسسات مالی در ایران با عدم پرداخت اصل پول سپرده‌گذاران موجب نابودی زندگی افراد زیادی در ایران شده‌اند که اکثرا اشخاصی از اقشار کارمند و یا ضعیف جامعه هستند.

بنابر فراخوان قبلی، مالباختگان موسسات مالی برای چندمین بار روز یکشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٦ در مقابل یکی از ساختمان‌های قوه‌ی قضائیه رژیم در بلوار کشاورز تهران تجمع کرده و با سردادن شعارهایی نسبت به عدم اقدام مناسب دولت و قوه‌ی قضائیه در مورد سرمایه‌های برباد رفته‌شان، اعتراض خود را نشان دادند. این سپرده‌گذاران عمدتاً از مالباختگان موسسات کاسپین، آرمان و پدیده هستند.

در ویدئوهای منتشر شده‌ از این تظاهرات، معترضین با سردادن شعارهایی عملکرد دولت و قوه‌ی قضایی رژیم را محکوم می‌کنند. حاضرین شعار می‌دادند که: کار سه قوه مون چیه پاسکاری و ماستمالیه یا نه تدبیر نه امید همش دروغ و تزویر.

پیشتر و در خرداد و تیر امسال مالباختگان موسسات مالی دست به تظاهرات متعدد و گسترده‌ای در شهرهای ایران زدندکه اغلب با خشونت نیروهای سرکوبگر رژیم مواجه ‌شد. شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اهواز، زاهدان،آبادان، گرگان، آمل، بوشهر، اردبیل، اراک، خرم آباد که خیابان‌‌های‌شان طی ماه‌های گذشته صحنه تظاهرات مالباختگان موسسات اعتباری نظیر آرمان و کاسپین بود.

قابل ذکر است سابقه تاسیس موسسات اعتباری غیر مجاز به همان سال‌های نخستین تاسیس جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، اما گسترش قارچ گونه آن در دولت نهم و دهم به وقوع پیوست. در چارچوب همین دولت بود که دخالت سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و بسیج در موسسات اعتباری افزایش یافت.

بنابر تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم از هفت هزار و ۳۳۳ مؤسسه مالی در کشور تنها هزار مؤسسه مجوز دارند و تنها شش مؤسسه اعتباری «غیرمجاز» حدود ۱۳۳ هزار میلیارد تومان یعنی حدود شش درصد از کل دارایی‌های سیستم بانکی مجاز و غیرمجاز، نقدینگی در اختیار دارند.

موسسه کاسپین که هدف بیشتر تجمعات و اعتراضات اخیر بوده در ٢٧ اسفند ١٣٩٤ مجوز فعالیت بدون قید و شرط خود را از بانک مرکزی دریافت کرد اما به فاصله حدود ٩ ماه از صدور مجوز، بازپرداخت سود و اصل سپرده‌ها توسط موسسه با مشکل همراه و متوقف شد.

طی سال‌های اخیر موسسات مالی و اعتباری هم چون کاسپین، فرشتگان، ثامن الحجج، میزان، الزهرا و ... که از سوی آقازاده‌ها یا سپاهی‌ها تاسیس شده‌اند میلیاردها تومان از سرمایه‌ها و سپرده‌های مردم را به یغما برده‌اند و تا کنون نه دولت و نه سیستم قضائی در این رابطه دست به هیچ اقدامی نزده است چرا که خود آنان نیز در این چپاول‌ها مستقیما دست دارند.

موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج تنها یک نمونه از موسساتی است که در سال‌های اخیر هزاران پرونده از سوی سپرده گذاران آن به دستگاه قضایی ارسال شده است. رئیس کل دادگستری استان تهران حجم مالی این پرونده را بیش از ١٢ میلیارد تومان اعلام کرده است.