کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سازمان ملل جنایات حشد شعبی در کرکوک محکوم کرد

15:15 - 28 مهر 1396

کوردستان میدیا: در پی هجوم حشد شعبی به کرکوک و دست زدن به قتل و غارت در این شهر کوردستان، سازمان ملل طی بیانیه‌ای این جنایت‌های ضدبشری را محکوم کرد.

پس از آنکه حشد شعبی با حمایت سپاه تروریستی جمهوری اسلامی ایران کرکوک را اشغال کرد دست به قتل و غارت در این بخش از کوردستان زد. در پی این اعمال ضدبشری بسیاری از مردم شهر و روستاهای اطراف کرکوک را ترک کرده و به سوی مناطق دیگر کوردستان پناه بردند.

لازم به ذکر است که نیروهای حشد شعبی فقط کوردها را قتل و غارت نمی‌کنند چرا که در بین آواره‌ها می‌توان خانواده‌های ترکمن‌ و عرب‌ را نیز مشاهده کرد.

در همین راستا سازمان ملل متحد بنابر گزارش‌های پراکنده‌ای که از قتل و غارت شهروندان در کوردستان عراق منتشر ‌شده اظهار نگرانی کرده است. بنابر این گزارش‌ها، نیروهای نظامی عراق از جمله حشد شعبی در کرکوک و حومه آن خانه‌ها و دفاتر شرکت‌ها را غارت می‌کنند، شب‌ها جوانان کورد را در خیابان‌ها آزار می‌دهند و کتک می‌زنند و کردها را از شهر بیرون می‌کنند.

سازمان ملل متحد می‌گوید گزارش‌هایی از توزخورماتو در نزدیکی کرکوک دریافت کرده که حاکی از به آتش کشیده شدن ۱۵۰ خانه و منهدم کردن ۱۱ خانه به دست حشد شعبی است و علاوه بر این به دفتر احزاب ترکمان هم حمله شده است. شبکه الجزیره گزارش داده بسیاری از کسانی که از کرکوک گریخته‌اند از بازگشت به این شهر وحشت دارند.

کاروان رشد محـمد که تا سه‌شنبه گذشته در کرکوک پلیس بود و حالا به اربیل پناه آورده به الجزیره گفته است: می‌گویند کرکوک امن است و دولت عراق امنیت شهروندان را برقرار کرده اما اینها تبلیغات است و حقیقت ندارد. شب‌ها به خیابان‌ها می‌ریزند، جوان‌ها را کتک می‌زنند و خانه‌ها را به آتش می‌کشند. من به خاطر خانواده‌ام از شهر خارج شده‌ام.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق می‌گویند در پی تسلط نیروهای دولت مرکزی بر شهر نفت‌خیز کرکوک نزدیک به ۱۰۰ هزار کورد از این شهر گریخته‌اند.

شبه نظامیان حشد شعبی که شاخه‌ای از سپاه تروریستی پاسداران است به تهدیدی برای کوردستان عراق و منطقه بدیل شده است.