کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کرماشان در انتهای جدول توسعە در ایران

21:05 - 30 مهر 1396

کوردستان میدیا: شهرهای کوردستان با اینکە از لحاظ منابع نسبت بە شهرهای دیگر ایران بسیار ثروتمندتر هستند، اما از لحاظ توسعە اقتصادی، در انتهای جدول قرار دارند.

هرچند رژیم ایران، آماری واقعی و درست را ارائە نمی‌دهد، اما سخن از آن است کە کرماشان در ردەبندی توسعە پایین‌تر از رده‌ی بیستم قرار گرفتە و یکی از سە استان توسعە نیافتە ایران است.

هر زمان کە بحث بر سر توسعە نیافتگی کرماشان و دلایل آن می‌شود پاسخی کلیشەای ارائە می‌شود کە جنگ ایران و عراق، عامل اصلی توسعە نیافتگی این استان است.

اما قریب بە سی سال است کە جنگ فارس و عرب بە پایان رسیدە است و تا بە امروز همان پاسخ به عنوان عامل توسعە نیافتگی این استان ارائه می‌شود.

در آن زمان نیز کە ایران و عراق در جنگ بودند، اوج درگیری‌ها در شهرهای کوردستان بود و مرگ و موشکباران و آوارگی سهم مردمان کرماشان بود و از سوی دیگر شهرهای فارس‌زبان علاوه بر بودجە کامل خود، بودجه‌ی استآن‌های کوردستان را نیز دریافت می‌کردند تا به صورت تصاعدی کوردها توسعه‌نیافته‌‌تر و استآن‌های فارس‌زبان توسعه‌یافته‌تر شوند.

معضلات اقتصادی و اجتماعی کرماشان کاملا عیان و ملموس هستند و آمارهای رژیم این فجایع را نشان می‌دهند، بنابر آمار سال ١٣٩٥ از جمعیت ٢ میلیونی کرماشان بیش از ٢٠٠ هزار نفر بیکارند و سالانە ٣٠ هزار نفر بە بیکاران این استان اضافە می‌شوند، همچنین این استان در ١٨ سال گذشتە، ١٥ سال رتبە اول بیکاری ایران را داشتە است. از سوی دیگر بنابر آمار بانک مرکزی ایران، هر خانوادە کرماشانی تنها از دو سوم میانگین سرانە درآمد بهرمند است.

بە گفتەی علی اشرف کرمی، معاون دادستانی کرماشان، این استان در بیکاری، ایدز، حاشیەشینی، خودکشی، اعتیاد و طلاق، جزء هفت استان اول ایران است. این در حالیست کە استان کرماشان، از لحاظ منابع زیرزمینی و روزمینی، کشاورزی، وجود بیش از ٢٠٠٠ اثر تاریخی ثبت شدە، منابع آب فراوان و وجود دو بازارچە گمرک بین‌المللی و منابع متعدد دیگر، پتانسیل توسعە فراوانی دارد.

رژیم فاشیستی ایران، جدای از تهاجم فرهنگی و آسمیلاسیون و از بین بردن هویت این استان، هموارە در حال غارت سرمایەی شهرهای کوردستان است و با تمام توان می‌کوشد تا کرماشان و تمامی شهرهای کوردستان را از همە ابعاد مورد هجوم قرار دهد و از بین ببرد اما در چنین شرایطی شهرهای مرکزی ایران با سرمایە استعمار شده از کوردستان در مسیر توسعە و پیشرفت بیش از گذشته گام برمی‌دارند. از سوی دیگر مسئولان رژیم در کرماشان، بە هیچ عنوان توجهی بە معضلات این استان نداشته و تنها وظیفە آن‌ها پیشبرد اهداف فاشیستی رژیم ایران می‌باشد.