کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ایران در رتبە ١٣٩ شاخص نابرابری و شکاف جنسیتی قرار دارد

20:18 - 3 آبان 1396

کوردستان میدیا: در شرع و قوانین رژیم اسلامی ایران رسما جایگاه زنان نسبت بە مردان در سطح پایین‌تری قرار دارد و مسئلە برابری زن ومرد در قوانین رژیم ایران جایی از اعراب ندارد.

لیلا فلاحتی، نمایندە رژیم در مجلس، در گفتگویی با خبرگزاری حکومتی ایلنا اعلام داشت: از نظر شاخص نابرابری و شکاف جنسیتی امارات متحده‌ی عربی، رتبە ٢٤ و ایران در رتبە ١٣٩ از میان ١٤٤ کشور قرار دارد.

همچنین فلاحتی با مقایسە ایران و امارات در شاخص سهم مشارکت سیاسی زنان در سطح وزرا و پارلمانی، اظهار داشت که: امارات در شاخص سهم مشارکت سیاسی زنان، رتبە ٨٣ و ایران در رتبە ١٣٣ قرار دارد.

مراجع تقلیدی همچون صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی به شدت مخالف قرار گرفتن زنان در پست‌های حساس حکومتی هستند و وزیر شدن زنان را شبە فقهی می‌دانند. در همین رابطه خامنەای -رهبر دیکتاتور ایران- نیز با بە دست گرفتن پست‌های کلان توسط زنان مخالف است و بر این عقیدە است که: حضور بالای زنان در مناصب اجرایی، دیدگاهی غلط و در واقع انفعال در برابر گفتمان غربی است.

طی سال‌های اخیر و با وسعت یافتن میزان حضور زنان در دانشگاه‌ها و کسب مدارک عالی تحصیلی، بر خواست‌های زنان برای حضور بیشتر در عرصه‌های اجتماعی-سیاسی افزوده شده است و همین امر به چالشی بزرگ برای حکومت فاشیستی-مذهبی ایران بدل شده است.

در همین راستا نیز سازمان ملل بارها با صدور بیانیە، اینگونە تبعیض‌ها را از سوی رژیم ایران محکوم کردە و خواستار اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز علیە زنان در ایران شدە است.

قابل ذکر است فعالان حقوق زن در ایران، نسبت بە نابرابری جنسیتی همیشە معترض بودە و خواستار زمینە بخشیدن بە زنان در تمامی امور هستند.