کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

گران شدن اقلام ضروری در ایران ادامه دارد

14:23 - 9 آبان 1396

کوردستان میدیا: صرف میلیاردها دلار از سرمایه‌های مردم در راه دست‌یابی به سلاح کشتار جمعی و حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان که نیازمند صرف منابع مالی ایران برای آن‌هاست، از جمله عواملی می‌باشد که بنیادهای اقتصادی را نابود کرده و هر روز بر دامنه‌ی گرانی می‌افزاید.

بنابر گزارشی که بانک مرکزی ایران منتشر کرده است طی هفته‌ی اول آبان ماه ١٣٩٦، نرخ برخی از اقلام مصرفی با افزیش تصاعدی روبرو بوده است. بر اساس این گزارش قیمت تخم‌مرغ و گوشت مرغ افزایشی ١٥ درصدی را به خود دیده است. البته سایر اقلامی چون گوشت قرمز، سبزیجات و میوه نیز با افزایش نرخ مواجه شده‌اند اما بیشترین افزایش را در دو قلم ابتدایی داشته‌ایم.

با نزدیک شدن به اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران و نیز بعد از آن بازار ارز شاهد صعود شدید نرخ دلار بود که در پی آن نیز طی یک ماه اخیر اقلام مورد نیاز مردم در دسته‌های گوناگون با افزایش چشم‌گیری روبرو شد که دایره زندگی را بر مردم تنگ‌تر و سخت‌تر کرد.

در حالی بر دامنه‌ی گرانی‌ها افزوده می‌شود که سطح حقوق کارگران و کارمندان هیچ تناسبی با میزان تورم و گرانی شایع در ایران ندارد و از شدت توان خرید خانواده‌ها به شدت کاسته شده و بر میزان فقرا و نیازمندان که توان تامین حداقل مایحتاج روزانه خود را ندارند افزوده شده است. در همین ارتباط علی‌اکبر سیاری معاون وزارت بهداشت، طی اعلام آماری اظهار داشت که ٣٠ درصد مردم ایران گرسنه‌اند و نان خوردن ندارند.

بیکاری و نبود امید به آینده نیز در چنین شرایطی بر معضلات اجتماعی افزوده و موجب نابودی بنیاد خانوده و افزایش چشمگیر طلاق در شهرهای ایران شده است.

گرانی و تورم دو عامل اساسی در از بین رفتن رفاه اجتماعی و سقوط سطح کیفیت زندگی در ایران می‌باشد اما در واقع این دو عامل خود از سیاست‌های فاشیستی و ضدبشری جمهوری اسلامی ایران نشات می‌گیرد. اگر رژیم ایران اسلامی سرمایه‌های بی‌شمار مردم را در راه رسیدن به توان ساخت سلاح اتمی صرف نمی‌کرد و یا عواید حاصل از منابع زیرزمینی و روزمینی این سرزمین را در کیسه‌ی گروه‌های تروریستی همچون حزب‌الله و حشد شعبی و حماس و... نمی‌ریخت، بی‌شک وضعیت رفاه و اقتصاد مردم نیز اینگونه نمی‌شد که بیش از ٣٠ میلیون ایرانی تنها از داشتن نان خوردن نیز محروم باشند.