کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

توتال اعلام کرد اگر لازم باشد این شرکت از ایران خارج می‌شود

15:30 - 10 آبان 1396

کوردستان میدیا: اعلام استراتژی جدید آمریکا و نیز اعلام عدم پایبندی رئیس‌جمهور این کشور به برجام، توتال را ناچار به اعلام موضع کرد.

بعد از سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، و اعلام استراتژی جدید این کشور در قبال ایران و نیز عدم پایبندی او به توافق معروف به برجام شرکت‌های بزرگ جهان برای آنکه مشمول لیست تحریم‌های احتمالی آمریکا نشوند، به هراس افتاده و در حال بازبینی فعالیت‌های خود با ایران هستند.

در همین راستا، پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه اظهار داشت: در صورت الزام قانونی و اجبار، توتال از ایران خارج می‌شود.

نبود تکنولوژی روز و عدم توانایی ایران در توسعه میدان‌های نفت و گاز خود، این کشور را وابسته به شرکت‌های بزرگ نفتی جهان کرده است و در صورت خوداری این شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری و انجام عملیات‌های نفتی در واقع صنعت نفت ایران تا حد فلج شدن پیش خواهد رفت. از آن رویی که رژیم ایران، بیش از ٧٠ درصد درآمدهایش وابسته به نفت است با هرگونه نوسان در استخراج نفت یا فروش آن به شدت ضربه‌پذیر می‌شود.

این وابستگی ایران به نفت به صورت غیرمستقیم وابستگی آن را به تکنولوژی دنیای غرب تضمین کرده است، شاهرگی حیاتی که آمریکا طی سال‌های اخیر با اعمال تحریم‌های متعدد سعی داشته است که با استفاده از آن به کنترل این رژیم تروریستی نائل شود.

در همین راستا حسین زمانی‌نیا، معاون بین‌الملل وزیر نفت، طی سخنای به این واقعیت اعتراف کرده و اظهار می‌دارد: ما قطعا به فن‌آوری مدرن نیاز داریم و شرکت‌های ایرانی بدون شرکت‌های خارجی قادر به توسعه میادین نفت و گاز نیستند. او در ادامه به ناتوانی ایران در پیشبرد برنامه‌های نفتی خود معترف شد و افزود: هیچ چیزی بیش از این برای ایران خجالت‌آور نیست که با دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز، دارای این حجم پایین از تولید نفت و گاز است.