کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

انتشار مدارک جدید دال بر وجود روابط عمیق ایران و القاعده

15:08 - 11 آبان 1396

کوردستان میدیا: بعد از آنکه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ماه گذشته از وجود روابط عمیق ایران و القاعده خبر داده بود، سی.آی.ای اخیرا به انتشار اسناد مرتبط با این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو در مهرماه سال جاری از وجود روابط گسترده مابین ایران و گروه تروریستی القاعده خبر داده بود و اظهار داشت که: تماس‌هایی بوده، که در کم‌ترین حالت، به معامله‌هایی انجامیده که دو طرف مزاحم یک‌دیگر نشوند. او به مدارکی اشاره کرد که در حمله به ابت آباد -محل اقامت اسامه بن لادن- به دست نیروهای آمریکایی افتاده بود و پرده از راز روابط گسترده‌ی رژیم اسلامی ایران با سازمان تروریستی القاده برمی‌داشت.

در همین راستا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در چهارشنبه دهم آبان ١٣٩٦، اقدام به انتشار اسناد متعددی نمود که به وضوح نشان می‌داد القاعده در سطح بسیار وسیعی با مقامات ایران در رابطه بوده و هماهنگی عملیاتی، اطلاعاتی و مالی داشته‌اند. بنابر گزارشات منتشر شده بخشی از این اسناد پیشتر در دسترس پژوهشگران بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها قرار گرفته بود.

طی حمله نیروهای ویژه آمریکا به مخفیگاه بن‌لادن در سال ٢٠١١ میلادی، اسامه بن لادن کشته و ده‌ها هزار سند اطلاعاتی از آن محل ضبط شد که بسیاری از فعالیت‌ها و روابط القاعده با کشورها و گروه‌های دیگر را برملا می‌ساخت.

اسناد منتشر شده در وب‌سایت سی.آی.ای بالغ بر ٤٧٠هزار سند می‌باشد که در دسترس عموم قرار گرفته است. پیشتر ینیز کی از اعضای بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته بود که: این اسناد برای نمونه دربرگیرنده ویدئویی از عروسی حمزه بن لادن است که در ایران فیلم‌برداری شده‌است. این ویدئو نخستین تصاویر به‌دست‌آمده از پسر محبوب رهبر القاعده است که بنابر اسناد به دست آمده بن‌لادن خواهان آن بود پس از او رهبری این سازمان را به دست آورد.

یکی از اسناد منتشر شده به گزارشی ١٩ صفحه‌ای از فرماندهان ارشد القاعده اشاره دارد که خطاب به اسامه بن لادن نگاشته شده است. طبق این سند میان جمهوری اسلامی ایران و این گروه توافقاتی وجود داشته که القاعده حملاتی علیه منافع آمریکا در خلیج و عربستان سعودی انجام دهد. در برابر از طرف ایران پول و جنگ‌افزار و اجازه آموزش در اردوگاه‌های حزب‌الله لبنان را کسب کند.

بنابر اسناد مذکور شبکه‌ی خبری ان بی سی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد رژیم اسلامی ایران در بازه‌ای از زمان پیشنهاد ارائه کمک‌هایی به القاعده به شکل مالی یا تسلیحاتی و آموزش در اردوگاه‌های حزب‌الله را در قبال حمله به منافع آمریکا در عربستان و خلیج ارائه کرده بود. بنابر این گزارش، اسناد منتشر شده به تنش‌های مابین دو طرف نیز اشاره دارند که در مقاطع زمانی مختلفی روی داده و رژیم تروریستی ایران اقدام به بازداشت فرماندهان یا اعضای دیگر سازمان القاعده که در ایران حضور داشته‌اند، کرده است.

در میان اسناد منتشر شده رونوشت نامه اسامه بن لادن دیده می‌شود که خطاب به علی خامنه‌ای نوشته شده و بنابر آن از او خواسته‌ است تا اعضای خوانواده‌اش را که در ایران بازداشت می‌باشند را آزاد کند.

قابل ذکر است در سال ١٣٩١ وزارت خارجه آمریکا طی گزارش سالیانه‌ی خود در باب تروریسم در جهان علاوه بر آنکه رژی اسکامی ایران را حامی ممتاز فعالیت‌های تروریستی توصیف کرده بود، متذکر می‌شود که ایران به اعضای القاعده اجازه استفاده از خاک خود برای انجام برخی فعالیت‌های مالی و انتقال نفرات را داده‌ است.

دولت جدید آمریکا بارها ایران به حمایت از تروریسم در منطقه و دامن زدن به جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی محکوم کرده است و در همین رابطه دونالد ترامپ گفته بود: ایران لنگرگاهی امن به تروریست‌ها می‌دهد و از آن پیشتیبانی مالی می‌کند و مسئول بی‌ثباتی در منطقه است.