کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

ائتلاف عربی: پرتاب موشک به عربستان، اعلان جنگ به این کشور است

21:19 - 15 آبان 1396

کوردستان میدیا: ائتلاف عربی، اقدام حوثی‌های یمن در پرتاب موشک به عربستان را تجاوز نظامی ایران به این کشور دانست.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، پرتاب موشک از یمن را تجاوز نظامی ایران به این کشور خواند و اعلام کرد که: این موضوع می‌تواند اعلان جنگ به عربستان تلقی شود.

در بیانیه ائتلاف آمده است که: ایران به طور مستقیم فرماندهی نیروهای حوثی را برعهده دارد و کاملا روشن است که این گونه تحرکات رژیم جمهوری اسلامی تهدیدی بر امنیت و صلح منطقه و جهان قلمداد می‌شود.

از سوی دیگرسرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف، پیشتر اعلام کرده بود که حمایت‌های ایران قدرت گرفتن روزافزون حوثی‌ها را در پی داشته است. او طی کنفرانسی خبری اظهار داشت که خودروهای پرتاب‌گر موشک حاضر در یمن ساخت ایران می‌باشند.

به دنبال انتشار خبر پرتاب موشک در روز شنبه سیزدهم آبان ١٣٩٦ ،رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ ،ایران را به شلیک موشک به سمت عربستان متهم کرد.

قابل ذکر است از آغاز درگیری‌های یمن، بارها سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواستار پایان بخشیدن به درگیری‌ها شده‌اند و بسیاری از این سازمان‌ها از وقوع جنایت جنگی در یمن خبر داده‌اند و سازمان ملل نیز نیروهای حوثی را مسئول قربانی شدن غیر نظامیان و جنایات جنگی در یمن معرفی کرده است.

از سوی دیگر نیروهای حوثی از حمایت کامل رژیم ایران برخوردار هستند با این حال جمهوری اسلامی ادعاهای کشورهای منطقه، غربی و سازمان ملل مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی به یمن را رد کرده و بیانیه‌های سازمان ملل را بی اساس می‌خواند.

همچنین در رویداد اخیر پرتاب موشک به سوی ریاض، مقامات ایران اتهام ارسال این نوع موشک را برای نیروهای حوثی رد کرده‌ و در همین راستا فرمانده سپاه تروریستی پاسداران، عزیز جعفری، اعلام کرد: امکان ارسال موشک به یمن وجود ندارد و نیروهای حوثی این نوع موشک را بازسازی کرده و برد آن را افزوده‌اند تا انتقام خون شهدای مظلوم یمن را بگیرند.