کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تحریم‌ها، صنعت نفت رژیم را فرسوده کرده است

15:54 - 16 آبان 1396

کوردستان میدیا: بنابر گزارشات موجود یک نهم درآمد‌های نفتی ایران بر اثر حوادث از بین رفته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری حکومتی ایسنا طی هشت سال - از سال ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ شمسی- در مجموع ٦٢٤ میلیون دلار خسارت به صنعت نفت رژیم اسلامی ایران وارد شده است. در این گزارش که بنابر آمار منتشر شده‌ای از سوی اوپک تنظیم گردیده، میزان درآمد نفتی رژیم طی هشت سال مذکور ٥٧٨ میلیارد دلار محاسبه شده که یک نهم این درآمد بر اثر حوادث مختلف نفتی از بین رفته است.

قابل ذکر است که علاوه برآمار مذکور، صنعت نفت رژیم از ابتدای سال ٩٢ تا کنون نیز با ٦١ حادثه روبرو بوده است که شامل ٢ حادثه سقوط هلیکوپتر و ٥٩ حادثه مختلف دیگر می‌باشد. تاکنون در مورد حوادث چهار سال اخیرهیچ برآورد خسارتی نشده و آماری در این رابطه منتشر نشده است.

کارشناسان نفتی اظهار داشته‌اند که تحریم‌های متعدد و گسترده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا علیه رژیم، مانع از دسترسی به تکنولوژی روز و فرسودگی بیش از حد آن شده است که این امر بر میزان حوادث نفتی و افزایش چشمگیر میزان خسارات ناشی از آن تاثیر مستقیم و اصلی داشته است.

در واقع تحریم‌ها تنها موجب عدم دسترسی رژیم به تکنولوژی مدرن در حوزه‌ی کشف و حفاری منابع نفتی نشده است بلکه در زمینه‌های گسترده‌ی دیگری همچون امکانات پیشگیری یا کنترل حوادث نفتی که مستقیما به این صنعت مرتبط می‌باشد نیز تاثیرگذار بوده است.

آخرین حادثه نفتی روی داده، آتش‌سوزی دکل شماره ٩٥ حفاری در منطقه رگ سفید گچساران می‌باشد که در روز یکشنبه هفتم آبان ٩٢ روی داد که طی آن ٧ کارگر جان خود را در این حادثه از دست داه و چندین کارگر متخصص نیز به شدت زخمی شده‌اند.