کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

بشار اسد: جنگ بعدی با کوردها خواهد بود

15:50 - 17 آبان 1396

کوردستان میدیا: رئیس‌جمهور سوریه طی سخنانی بعد از دیدار با مشاور علی خامنه‌ای اعلام کرد که جنگ اصلی این رژیم با گروه‌هایی خواهد بود که قصد دارند دولت مرکزی را تضعیف کنند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز سه‌شنبه شانزدهم آبان ١٣٩٦، در سخنانی اظهار داشت که جنگ در سوریه با تصرف دیرالزور تمام نمی‌شود بلکه جنگ اصلی با آنانی خواهد بود که در پی تجزیه سوریه و تضعیف دولت مرکزی هستند. او در ادامه گفت: احتمال درگیری با نیروهای دمکراتیک سوریه به رهبری کوردها که بیش از ٢٥ درصد خاک سوریه را در دست دارند، بسیار بالاست.

علی‌اکبر ولایتی که طی روزهای اخیر به لبنان سفر کرده بود، بعد از دیدار با سید حسن نصرالله، دبیر کل گروه تروریستی حزب‌الله، وارد دمشق شد و با بشار اسد دیدار کرد. او هدف از این سفرها را محکم کردن جبهه مقاومت در منطقه خواند.

بعد از این ملاقات بود که اسد، طی سخنانی کوردها را آماج حمله قرار داد و ارتش را موظف کرد تا سایر مناطقی که در اختیار دولت مرکزی قرار ندارند را به کنترل خود درآورد.

ارتش رژیم سوریه، روز جمعه دوازدهم آبان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که توانسته شهر دیرالزور را از داعش پس گرفته و این شهر را از حضور آن‌ها پاک کند. در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که: پیروزی ارتش سوریه بر گروه‌های تروریستی که در حلب آغاز شد و به بوکمال و دیرالزور رسید، سرآغازی‌ست برای غلبه بر اهداف تروریستی و تلاش برای تجزیه سوریه.

در همین رابطه سازمان ملل روز پنجشنبه چهارم آبان ماه در گزارشی به شورای امنیت، رژیم بعث سوریه و ارتش ضد مردمی آن را مسئول حمله شیمیایی در ۱۵ فروردین ماه ١٣٩٦ به خان شیخون معرفی کرد.

نیروهای کورد در سوریه که رهبری نیروهای دمکراتیک سوریه و بخش اعظم مبارزین آنرا تشکیل می‌دهند، طی نبردهای متعددی توانسته‌اند در تضعیف و بیرون راندن داعش از شهرهای مختلف کوردستان سوریه و سایر شهرها این کشور همچون رقه نقش اساسی داشته‌ باشند به گونه‌ای که بنابر اظهارات کارشناسان بدون حضور نیروهای کورد احتما پیروزی بر تروریسم داعش محال می‌بود.

نیروهای کورد سوریه در جدید‌ترین عملیات نظامی خود توانستند شهر رقه، پایتخت خلافت دولت اسلامی را تصرف و نیروهای داعش را از آنجا بیرون رانند.