کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کرملین: آمریکا و روسیه بر سر بیانیه‌ای مشترک در مورد سوریه به توافق رسیده‌اند

20:50 - 20 آبان 1396

کوردستان میدیا: سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه طی نشستی خبری از توافق دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر بیانیه‌ای مشترک در مورد سوریه خبر داد.

بنابر گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس ، دمتیری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین، روز شنبه ۲۰ آبان اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور روسیه بر بر اهمیت مناطق کاهش تنش در سوریه «به عنوان پیش‌شرط اصلی» یک راه حل سیاسی برای معضل سوریه خبر داد. این خبرگزاری افزود آمریکا و روسیه بر سر بیانیه مشترک درباره سوریه به توافق رسیده‌اند.

اینترفکس به نقل کرملین متذکر می‌سود که: دو رئیس جمهور، ترامپ و پوتین، اهمیت مناطق کاهش تنش را به عنوان گامی به سوی کاهش خشونت‌ها در سوریه، اجرای توافق‌های آتش‌بس، تسهیل کمک‌رسانی به مردم، و فراهم کردن شرایط برای راه حل سیاسی نهایی تایید کردند.

بنابر گزارش رویترز، هر دو رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌-‌ پاسفیک موسوم به اَپِک که هم اکنون در ویتنام در جریان است، حضور دارند و آنگونه که از پیش تعین شده است این بیانیه مشترک برای دیدار دو رییس جمهوردر حاشیه نشست در دانانگ ویتنام آماده شده است.

طی سال‌های اخیر نشست‌های متعددی تحت نظارت سازمان ملل برای یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران سوریه انجام شده است اما هیچکدام از آن‌ها نتیجه‌ی ملموسی در پی نداشته است.

بنابر گزارشات متعدد سازمان‌های بین‌المللی و نیز اعلام وزارت‌خارجه آمریکا، رژیم اسلامی ایران با اعزام نیرو و سلاح به سوریه و حمایت از رژیم بشار اسد عامل اصلی گسترش جنگ داخلی سوریه و مانعی بر سر راه ایجاد صلح و ثبات در منطقه است.