کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

تعداد مراکز امنیتی و نیروهای ضدشورش از مراکز امدادی و کمک‌رسان بیشتر است

20:44 - 25 آبان 1396

کوردستان میدیا: برپا کردن سریع مراکز امنیتی در جای جای مناطق زلزله‌زده بخصوص مناطقی که هنوز به آنجا نه نیروهای امدادی ارسال شده‌اند و نه کمکی رسیده است، اعتراض گسترده‌ی مردم را به دنبال داشته است.

بنابر گزارشات مردمی رسیده به وب‌سایت کوردستان میدیا و نیز نوشته‌های شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی، رژیم اسلامی ایران در بسیاری از نقاط زلزله‌زده، پیش از آنکه به مردم کمکی شود اقدام به برپایی مراکز امنیتی و اعزام نیروهای ضد شورش کرده است. این در حالی است که مدیر سازمان بحران ایران در روز حادثه از عدم دسترسی به بیشتر مناطق زلزله‌زده به علت صعب‌البور بودن سخن می‌گفت در حالیکه سپاه تروریستی پاسداران در همین مناطق صعب‌البور و پیش از حضور نیروهای امدادی، اقدام به برپایی مراکز امنیتی و اسکان نیروهای ضدشورش کرده است.

یکی از شاهدان عینی در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: آنچه که من دیدم فضای رعب و وحشت بود که به علت حضور گسترده‌ی نیروهای ضدشورش و مراکز امنیتی بر مناطق زلزله‌زده حاکم بود نه فضای همکاری و امداد.

دیگری نوشته بود: همین الان کارمان در روستای اکبرآباد تمام شده، نیروهای امنیتی تعدادشان از امدادگران بسیار بیشتر است و به نظرم ایران یعنی نیروی امنیتی.

تناقض‌گویی‌های حکومت در رابطه با امدادرسانی و نیز آمار قربانیان، تائید کننده‌ی سخنان شاهدان عینی می‌باشد. از سوی دیگر تمام کسانی که به کمک و یاری کوردهای آسیب‌دیده در این زلزله شتافته بودند علاوه بر یاری‌رساندن به آن‌ها، به خوبی نقش شهروند-خبرنگار را ایفا کردند و با تهیه فیلم‌های کوتاه از خسارت‌های جانی و مالی وارده و نیز عدم کمک‌رسانی حکومت به مردم و یا ممانعت دولت از ورود کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده، نقش بسیار بزرگی را در آگاه‌سازی مردم داشتند.

قابل ذکر است که انتشار خبرهای تصویری و فیلم‌های گرفته توسط امدادرسانان مردمی و مستقل و پخش سخنان آسیب‌دیدگان موجی از اعتراض را در سراسر کوردستان ایجاد کرد و مردم را بر آن داشت تا خود و به صورت گروهی اقدام به جمع‌آوری کمک کنند.