کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

سعد حریری: حزب‌الله باید خلع سلاح شود

14:50 - 3 آذر 1396

کوردستان میدیا: سعد حریری برای پس گرفتن استعفایش سه شرط را اعلام کرده که مهترین آن‌ها پایبندی به توافق طائف است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، طی سخنانی در روز پنجشنبه دوم آذر در کنفرانس بانکداری منطقه‌ای به مساله‌ی استعفای خود و بحران سیاسی لبنان اشاره کرد و باقی ماندن در پست نخست‌وزیری مشروط به سه شرط دانست. او در این کنفرانس اظهار داشت: دورانی که گذشت شبیه یک زنگ هشدار و بیدارباش برای همه ما بود تا به منافع لبنان توجه بیشتری داشته باشیم.

او سه شرط اصلی خود را به این ترتیب اعلام کرد: پایبندی به توافق طائف، در پیش گرفتن سیاست بی‌طرفی لبنان، آسیب نرساندنبه روابط لبنان با کشورهای عربی. قابل ذکر است که بر اساس توافق‌نامه طائف که در سال ۱۹۸۹ برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان، به امضاء رسید باید گروه‌های شبه‌نظامی خلع سلاح و منحل شوند.

بنابر اظهار کارشناسان سیاسی با اینکه حریری مستقیما از حزب‌الله و ایران نامی به میان نیاورده است اما بی‌شک منظور او از اجرای توافق طائف، خلع‌سلاح سازمان تروریستی حزب‌الله می‌باشد. همچنین در دو شرط دیگر اشاره غیرمستقیم حریری به نقش آشوب‌طلبانه‌ی ایران از طریق حزب‌الله در لبنان و منطقه است.

سعد حریری سیزدهم آبان طی قرائت پیامی تصویری در ریاض عربستان، استعفای خود از سمت نخست‌وزیری را اعلام کرد. حریری در پیام مذکور دلیل استعفایش را سلطه حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران بر کشورش ذکر کرد و متذکر شد: ایران هیچ جایی وارد نمی شود مگر اینکه در آنجا خرابی و نا امنی ایجاد کند.