کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

زلزله‌زدگان کرماشان به حداقل ١٢هزار کانکس نیاز دارند

14:47 - 8 آذر 1396

کوردستان میدیا: بنابر اظهارات مسئولین رژیم تاکنون در مناطق زلزله‌زده تنها ٤٠٠ کانکس توزیع شده است در حالیکه حداقل ١٢هزار واحد مسکونی ویران شده است.

بعد از گذشت بیش از دو هفته از وقوع زلزله‌ی کرماشان و کشته و مصدوم شدن بیش از ١٠هزار شهروند کورد مناطق مختلف این استان، تاکنون تنها ٤٠٠ کانکس در مناطق زلزله‌زده‌ی کرماشان دایر شده است. صداوسیمای جمهوری اسلامی در برنامه‌ای که در روز حادثه پخش شد اعلام کرد که مردم نباید چشم به راه کمک‌های حکومت باشند و تنها دعا کنند.

قابل ذکر است علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بعد از دیدار از مناطق زلزله‌زده مسئولیت بازسازی مناطق زلزله‌زده را بر عهده‌ی مردم دانست نه حکومت. او در سخنانی اظهار داشت: بازسازی منازل مسکونی به همت مردم بستگی دارد و اگر مردم سرعت بیشتری به خرج بدهند ما حدس می‌زنیم یک سال طول می‌کشد این خانه‌ها ساخته شود.

بنابر گزارشات رسیده به کوردستان میدیا و نیز اظهارات آسیب‌دیدگان که در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای منتشر شده است، نه تنها رژیم اسلامی ایران اقدام مناسبی برای ایجاد سرپناه مناسبی برای قربانیان زلزله‌ نکرده است بلکه آن‌ها را تهدید کرده که در صورت استفاده از کمک‌های مردمی و کانکس‌های اهدایی، نمی‌توانند از وام‌های بلاعوض استفاده کنند.

در همین رابطه شبکه‌ی استانی زاگرس، در هنگام تهیه گزارش از مناطق زلزله‌زده با این مساله مواجه شده و مردم هنگام مصاحبه باگزارشگر این شبکه‌ به طرح این مساله پرداخته‌اند. مجری شبکه‌ی مذکور نیز در گزارش خود اظهار داشت که دولت برای مردم شرط گذاشته که در صورت استفاده از کانکس، سه میلیون از مبلغ وام‌های بلاعوض کاسته می‌شود.

لینک مرتبط:
زلزله‌زدگان کرماشان: اگر از کانکس‌ها استفاده کنیم، وام‌های بلاعوض را قطع می‌کنند