کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

آمریکا خرید آب سنگین از ایران را متوقف کرد

14:15 - 9 آذر 1396

کوردستان میدیا: بنابر استراتژی جدید دولت آمریکا در قبال رژیم تروریستی ایران، این کشور خرید آب سنگین از ایران را متوقف کرد.

بنابر گزارش نشریه واشنگتن فری بیکن در روز چهارشنبه، نهم آذر ماه، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که دولت این کشور بنابر استراتژی جدیدی که در قبال ایران در پیش گرفته است خرید آب سنگین را که از زمان دولت باراک اوباما آغاز شده بود، متوقف کرده است.

قابل ذکر است بعد توافق هسته‌ای مابین رژیم ایران و گروه ١+٥، دولت پیشین باراک اوباما خرید آب سنگین از ایران را آغاز کرد. طبق برجام حداکثر ذخیره آب سنگین تولیدی ایران نباید از ۱۳۰ تن فراتر رود. با این حال توافق خرید آب سنگین از ایران، واکنش منفی و تند سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا را در پی داشت اما به علت حمایت اوباما از این طرح، اعتراض‌ها موثر نیافتاد.

در همین رابطه مایک پنس در سخنانی در روز چهارشنبه هشتم آذر، به سیاست‌های دولت اوباما در برابر ایران تاخت و اظهار داشت: به جای مقابله با این تهدید در حال رشد، دولت پیشین به آن‌ها توان دوباره‌ای داد و توافق فاجعه‌بار هسته‌ای را امضا کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز بارها، برجام را بدترین توافق منعقد شده در تاریخ این کشور خوانده است.

در همین راستا و طی ده روز اخیر دو بار روسای جمهوری آمریکا و فرانسه با هم تلفنی گفتگوی داشته‌اند.