کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

محرومیت ٢٠٠ دانشجوی فوق‌لیسانس و دکترا از ادامه تحصیل

21:35 - 9 آذر 1396

کوردستان میدیا: وزارت علوم با ستاره‌دار کردن ١٥٠ دانشجوی مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا، آنان را از حق ادامه تحصیل محروم ساخته است.

بنابر گزارش مفصلی از روزنامه‌ی جامعه فردا که در شماره‌ی روز پنج‌شنبه نهم آذر منتشر شد، در سال تحصیلی جدید ۲۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پس از قبولی در آزمون، به دلیل آنچه که وزارت علوم آنرا نقص در پرونده یعنی ستاره‌دار بودن خوانده، از ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی و عالی محروم شده‌اند. روزنامه‌ جامعه‌ی فردا این خبر را از قول یک منبع آگاه در وزارت علوم، ‌تحقیقات و فن‌آوری منتشر کرده اما به دلایل ستاره‌داره شدن این افراد هیچ اشاره‌ای نکرده است.

اصطلاح دانشجوی ستاره‌دار به فعالان دانشجویی حوزه‌های مختلف اشاره دارد که ستاره‌ای مقابل نام آن‌ها در کارنامه‌های ارائه‌شده از سوی سازمان سنجش قرار می‌گرفت و منجر به محرومیت‌هایی از جمله محرومیت از تحصیل و یا محرومیت از اشتغال می‌شد. قابل ذکر است این امر با اینکه از همان سال‌های ابتدائی حکومت اسلامی ایران وجود داشت اما از دوران احمدی‌نژاد تاکنون، این محرومیت‌ها به صورت علنی و در کارنامه‌های قبول شدگان به آن‌ها اعلام می‌گردد.

همچنین حسن روحانی در تبلیغات کارزار انتخاباتی خود در سال ۹۲، وعده حذف ستاره دانشجویان،‌ بازگرداندن آن‌ها و بازکردن فضای دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود که با گذشت دو دوره از ریاست‌جمهوری او نه تنها این نوع برخوردها حذف نشده است بله فیلترها برای ستاره‌دار کردن دانشجویان بیشتر شده است.