کوردستان میدیا

سایت مرکزی حزب دمکرات کوردستان ایران

کانون نویسندگان: جامعه‌ ایران با عریان‌ترین، گسترده‌ترین و خشن‌ترین نوع سانسور روبروست

15:32 - 13 آذر 1396

کوردستان میدیا: همزمان با روز مبارزه با سانسور کانون نویسندگان ایران بیانیه‌ای در باب وجود سانسور گسترده در ایران منتشر کرد.

کانون نویسندگان ایران روز یکشنبه دوازدهم آذر ١٣٩٦ به مناسبت روز مبارزه با سانسور، در بیانیه‌ای از شدت و وسعت بی‌سابقه‌ی سانسور در همه‌ی ابعاد زندگی در ایران به شدت انتقاد کرده و خواهان برچیده شدن سانسور در هر شکل و لباسی شد. در این بیانیه آمده است: جامعه‌ ایران با عریان‌ترین، گسترده‌ترین و خشن‌ترین نوع سانسور روبروست.

سانسوری با مضمون ایدئولوژیک – سیاسی که قانون و قدرت همه جانبه دولتی پشتوانه‌ حیات و اجرای آن است.

در این بیانیه به تندی از سیاست‌های موذیانه‌ی رژیم و به ویژه دولت حسن روحانی در مقابله و سانسور با آثار نویسندگان انتقاد شده و متذکر می‌شود: قانون‌هایی که در چند دهه‌ی اخیر دولت‌های متعدد و پشت سرهم مجری آن‌ها بوده‌اند بی‌آن که اجازه‌ی چون و چرا در آن‌ها بدهند؛ مگر در زمان انتخابات و کسب رای. آخرین نمونه‌‌اش دولت بنفش حسن روحانی است که در حوزه‌ی سانسور و قلع و قمع آثار ادبی و هنری به راستی یادآور “جیغ بنفش” است.

در این بیانیه به تداوم و استمرارمبارزه‌ی آزادیخواهان با سانسور و سرکوب اشاره شده و آمده است:
امسال سیزدهم آذر، روز مبارزه با سانسور، را در حالی گرامی می‌داریم که عرصه‌ی سانسور ستیزی و دفاع از آزادی بیان یکی از یاران و رهروان همیشگی، پیگیر و نامدار خود، علی‌اشرف درویشیان را از دست داده است. راه اما تا لغو و محو کامل سانسور، به‌ویژه سانسور آشکار و نهان دولتی، ادامه دارد و بی گمان، مانند گذشته، رهپویان پایدار خود را می‌پرورد.

در ادامه‌ی این بیانیه نیم نگاهی به فضای خفقان حاکم بر ایران انداخته شده و متذکر می‌شود که: از پرده پایین کشیدن برخی فیلم‌ها یا ندادن اکران و ایجاد محدودیت برای آن ها و لغو اجازه ی اجرای کنسرت‌های مجوزدار و جمع‌آوری کتاب‌های منتشر شده که در نمایشگاه کتاب سال جاری به وفور رخ داد، از نمونه‌های مکرر در مکرر این روزها و در چند سال اخیراست. نمونه‌ی بارز دیگر ممنوعیت صدای زنان است؛ یعنی محروم کردن نیمی از مردم جامعه از حق بدیهی‌شان… سانسور همچنان با قوّت هر بیشتر ادامه دارد و مقابله با آن نیز.

کانون نویسندگان ایران، روز ۱۳ آذر را به یاد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده که در سال ١٣٧٧ شمسی به دست عومل جمهوری اسلامی ایران کشته شدند، روز مبارزه با سانسور اعلام کرده است.